Enda mer heder til teamet bak Kahoot

Læringsspillet Kahoot har 10 millioner unike studenter over hele verden, og teamet bak tjenesten mottok nylig nok en pris .
Læringslek. Alf Inge Wang er professor i spillbasert læring ved Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap, og har utviklet et  tyvetalls læringsapplikasjoner. 
        
            (Foto: Kai T. Dragland.)

Læringslek. Alf Inge Wang er professor i spillbasert læring ved Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap, og har utviklet et tyvetalls læringsapplikasjoner.  Foto: Kai T. Dragland.

Spillet er utviklet av Alf Inge Wang ved NTNU, også kalt Norges eneste spillprofessor. Wang er nøye med å understreke overfor UA at han er en del av et team som drar lasset sammen.

- Det er fantastisk morsomt å få en slik pris. Men det som kanskje var det gjeveste var at det ble understreket at vi fikk prisen for å ha laget en tjeneste som vil forandre verden. Det er moro å få være med å bidra til noe så stort, sier Wang.

-Men tenker dere på det til daglig, at det dere gjør er med på å endre verden?

- Ja faktisk, alle vi i Kahoot er bevisste på at det er det vi jobber med. Vi får jo daglig tilbakemeldinger fra brukere i inn- og utland som forteller oss at de har fått forandret skolehverdagen sin til noe positivt. De føler i stor grad det har skjedd på grunn av oss, og det vil vi jobbe for å hjelpe til med videre.

 I forbindelse med prisutdelingen fra Webdagene og Oslo Innovation Week, gikk det ut en melding om at den digitale tjenesten nå har 10 millioner unike studenter over hel verden, og at det totalt til nå har gått med 320 millioner klasseromsminutter på Kahoot.

Selskapet vant også  Årets Teknologibragd 2013, og i omtalen av den nyeste prisen heter det at den går til en kandidat som allerede har lansert en digital tjeneste som har betydd, eller har potensiale for å bety mye, for en stor gruppe mennesker.

Over 30 kandidater ble nominert og vurdert av juryen.

Med Kahoot kan læreren lage oppgaver hvor elevene kan bruke nettdingsene sine til å quizze i konkurranse med hverandre. Brått blir dingsene brukt til ansporing i stedet for avsporing. Læreren kan ta ut rapporter og kartlegge nivået til elevene.

Kahoot er skapt for å skape engasjement og læring i klasserommet. Det er lagt opp som et kunnskapsspill på TV, der læreren leder elevene gjennom en rekke spørsmål og alternativer som viser på storskjerm. Elevene bruker bærbar PC, mobiltelefoner og lignende for å svare.

Kahoot bidrar til å bringe lek inn i undervisningen og er blitt mottatt med stort engasjement i mange land, heter det i begrunnelsen fra juryen.

Alf Inge Wang er professor i spillbasert læring ved Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap. Arbeidet hans inkluderer et tyvetalls læringsapplikasjoner. Foruten Kahoot står han også bak "Amazing City Game", "KnowledgeWar" og "MOOSES".

I forbindelse med nominasjonen til Årets Teknologibragd uttalte instituttleder Maria Letizia Jaccheri at Wangs arbeid betyr mye, fordi han utvikler teknologiske løsninger som han selv tester på studenter.

- Han er koordinator for et fag med 2000 studenter, og tar i bruk «gamification» i klasserommet. Alf Inge er en rollemodell, nettopp fordi han satser på forskning, innovasjon og undervisning og klarer å forene de tre pilarene universiteter bør bygge på, sa hun.

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet. Kommentarer som inneholder lenker må godkjennes manuelt. Det kan derfor ta noe tid før slike kommentarer dukker opp i kommentarfeltet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Konflikten ved IHS:

Undersøkelser av arbeidsmiljø og konflikter får krass kritikk

- Jeg er ganske kritisk til hva som skal komme ut av dette. Jeg tror ikke de finner noen sannhet. Dette er ikke en objektiv undersøkelse, sier professor Håkon With Andersen ved NTNUs Institutt for historiske studier (IHS).

- Fakultetene er neppe den beste måten å organisere på, men det er det beste vi har

Nord universitet mener fakultetsmodellen er riktig i den oppbyggingsfasen de er inne i, mens Universitetet i Oslo nå ser på hvordan de skal tilpasse ledelse og organisasjon for å gjøre den jobben de skal. - Strukturer kan hindre tverrfaglighet, men man må akseptere den strukturen man har, sier Oslomet-rektor Curt Rice.

Ytring:

Campusprosjektet er både en trussel og en mulighet

En fortetting uten at det planlegges for hvordan vi skal videreutvikle eksperimentell infrastruktur vil svekke NTNU på sikt, skriver forfatterne av denne ytringen.

Foreslår å fjerne musikk, kunst og medievitenskap fra KAM-senteret for å bevare trehusene

Institutt for arkitektur og teknologi åpner for å splitte opp KAM for at de skal få nok plass i Høgskolebakken.