Advarer mot kutt for nettskolene

Nifu-forsker mener kunnskapsministerens kutt i støtten til nettskoler er uheldig.

I et innlegg på dn.no  i dag skriver Cathrine Edelhard Tømte at det er uheldig å legge ned nettskolene uten å undersøke hvilke hull de fyller. Hun viser til at kuttforslaget kommer samtidig med at alle snakker om en digital fremtid og internasjonale trendanalytikere spår vekst i nettbasert utdannelse. «Nettskolens rolle for fleksibilitet og valgfrihet, og for å gi utdannelsesmulighet uavhengig av bosted og livssituasjon, er trolig ikke forstått», skriver Nifu-forskeren.

En utfordring er at landskapet nettbasert utdannelse befinner seg i er svært uoversiktlig, og det mangler en god oversikt over nettbasert utdannelse som kan fortelle hvem som tilbyr hva. Tømte skriver at det eksisterer et hav av tilbydere, et mangfoldig innhold og at det er stor bredde i målgruppene. Nettskolene utgjør en del av dette.

I 2012 hadde Norge 490 ulike nettbaserte utdanningstilbud innenfor universitets- og høyskolesektoren med mer enn 16.000 registrerte studenter, og bare innenfor lærerutdanningene underviste halvparten (i større eller mindre grad) over nett.

Noen av nettskolene samarbeider med UH-sektoren om studieprogram, andre tilbyr egne og svært spissede utdannelser/kurs. «Det påfallende er at det likevel ikke finnes noen helhetlig oversikt over nettskolenes samarbeid med UH-sektoren», påpeker forskeren, som mener det  vil være uheldig å legge ned nettskolene uten å ha undersøkt hvilke deler av terrenget disse dekker og kan dekke.

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet. Kommentarer som inneholder lenker må godkjennes manuelt. Det kan derfor ta noe tid før slike kommentarer dukker opp i kommentarfeltet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Etikken blir viktigere i søknader om midler fra Forskningsrådet

Hopper du harelabb over forskningsetikken når du skal søke Forskningsrådet om midler? Nå vil det straffes hardere.

Forskere i folkemøte om klima:

- Klima taper mot internasjonalisering

Ytring:

Hvem har rett til å mene noe om Høyskoleparken?

Å fremme et argument ved å prøve å frata meningsmotstanderen troverdighet, er et kjent retorisk knep. Men ikke akkurat tillitsvekkende.

Ytring:

Plagiat – den nye utfordringen for forskere?

Her er en historie om hvordan forskningsjuks kan utføres i praksis. Forskere stjal innholdet i et paper skrevet av Antje Klitkou og hennes kolleger.