Fast og varig satsing på USA og Canada

Norge innfører en permanent satsing på samarbeid med læresteder i USA og Canada.

– Vi vil gjerne se flere gode samarbeidsprosjekter mellom norske og nordamerikanske læresteder framover, sa kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen, da han åpnet årets Transatlantic Science Week-konferanse i Toronto.

Hovedmålet med denne konferansen er nettopp å bidra til økt samarbeid innen høyere utdanning og forskning mellom Norge og Nord-Amerika.

Departementet innfører nå en permanent satsing på USA og Canada i høyere utdanning. Midlene legges inn under Siu, Senter for internasjonalisering av utdanning, som i følgje statsråden kan vente seg et klart mandat.

I talen sin understreket Røe Isaksen at Norge, Canada og det nordlige USA deler en rekke felles interesser og utfordringer. Samtidig er internasjonalisering et middel for å oppnå høyere kvalitet i utdanning og forskning. Sius rolle blir å styrke det akademiske samarbeidet.

Til nå har utdanningssamarbeid med Nord-Amerika vært knyttet til tidsavgrensede strategiperioder. Siu-direktør Alf Rasmussen er svært fornøyd med at satsingen nå blir permanent.

– Sius erfaring er at det er stor interesse for samarbeid på norske og nordamerikanske læresteder. At satsingen nå blir permanent, er svært gledelig. Dette gir norske universiteter og høgskoler muligheten til å planlegge på lang sikt, sier Alf Rasmussen til siu.no.

Årets Transatlantic Science Week blir arrangert i Toronto 27. – 29. oktober. Blant de om lag 300 deltakerne finnes en rekke rektorer og faglig ansatte fra høyere utdanning i Norge, Canada og USA, i tillegg til politisk ledelse.