Khrono skal videreføres

Styret ved Høgskolen i Oslo og Akershus har enstemmig gått inn for å videreføre den uavhengige nettavisen Khrono.

Khrono ble lansert i fjor vår som et prøveprosjekt, der avisen redigeres etter Redaktørplakaten med Tove Lie som redaktør. I løpet av den korte tiden har avisen rukket å gjøre seg bemerket med å vinne flere priser for god journalistikk og design. Innstillingen fra høgskoledirektør Ann Elisabeth Wedø anbefalte at den uavhengige nettavisen blir en permanent institusjon ved HiOA.

På styrets bord under dagens møte lå en ekstern evaluering, gjennomført ved Høgskulen i Volda. Ifølge denne oppfyller nettavisen i stor grad sin tredelte formålsparagraf.

For høgskoleledelsen har det vært viktig å finne ut hvordan Khrono påvirker HiOAs omdømme og arbeidsmiljø. Resultatene av undersøkelsen viser at 57 prosent av de ansatte mener at Khrono har en positiv effekt på omdømmet, mens 48 prosent mener at avisen har en positiv effekt på arbeidsmiljøet. De faglig ansatte på høgskolen er mer positive enn de teknisk-adminstrativt ansatte, mens utvalget ledere som er spurt er mer kritiske til Khronos effekt på omdømme og arbeidsmiljø.

Den ble dermed den fjerde avisen som trådte inn i familien av uavhengige aviser i UH-sektoren: Universitetsavisa ved NTNU, Uniforum ved UiO, og På Høyden ved UiB. I vinter kom også Panorama ved Høgskolen i Molde med. Redaksjonene har fra tid til annen felles samlinger, samarbeider på utvalgte prosjekt og driver stoffutveksling.

Det sittende Khrono-styret avløses i desember, og får i oppgave å foreslå eventuelle endringer i formålsparagraf. I praksis vil en slik endring kunne bety at avisen i større grad enn i dag skal skrive om sektoren og nasjonale universitets- og høgskolesaker.