Dansk forsker advarer mot Stor-NTNU

Erfaringene fra danske universitetssammenslåinger bør være egnet til avskrekkelse, sier en dansk forsker til Klassekampen.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen bør tenke seg godt om før han gjennomfører UH-fusjoner, advarer dansk forsker.

Kaare Aagaard ved Dansk senter for forskningsanalyse ved Aarhus universitet beretter om kaotiske tilstander etter at fire store institusjoner ble slått sammen til dette universitetet.

Han beskriver fusjonen som ”veldig problematisk”, med store menneskelige og økonomiske kostnader. Åtte år etter sammenslåingen står man fremdeles midt i prosessen, i følge Aagaard.

- For meg er det vanskelig å se begrunnelsen for deler av denne fusjonen, sier den danske forskeren til Klassekampen. Han advarer mot å gjøre NTNU til et stor-universitet.

- Mye tyder på at det ikke bare er stordriftsfordeler, men også kan være betydelige stordriftsulemper, mener Kaare Aagaard.