Rektor må lese på senga

Fristen for å uttale seg om fusjon går ut ved midnatt. I morgen klokka ti møter rektor på det første allmøtet. Nattbordlektyren er sikret.

Gunnar Bovim risikerer å måtte bruke store deler av natta på å lese høringsuttalelser.

I dag tidlig sendte Universitetsavisa flere spørsmål per e-post til organisasjonsdirektør Ida Munkeby etter å ha fått beskjed om at hun ikke hadde tid til telefonintervju. Spørsmål og svar følger her:

- Holdes allmøtene med hensikt etter at høringsfristen har gått ut? I tilfelle hvorfor?

- Allmøtene er lagt til etter høringsfristen for at rektor skal ha mest mulig bakgrunn for sine refleksjoner når han møter universitetets befolkning til dialog ansikt til ansikt. Allmøtene blir en viktig arena, der rektor vil lytte til alle argumenter.

- Hva håper ledelsen å få ut av allmøtene?

- Rektor har hele tiden understreket at dette er en krevende sak, og alle motforestillinger må komme fram før avgjørelsen skal tas. Allmøter er en god anledning for alle ansatte på NTNU til å snakke direkte med rektor. Det vil derfor være positivt med et stort oppmøte på allmøtene.

Allmøtene er også en kanal for informasjon om prosessen, det politiske bildet og hvilke avveininger som vil ligge til grunn for rektors tilråding til styret.

- I invitasjonen står det at allmøtene blir en av få anledninger til å høre rektors synspunkter før avgjørelsen faller. Betyr det at han vil bruke allmøtene til å legge fram ledelsens innstilling for styret? Hvis ikke, når vil innstillingen bli lagt fram?

- Prosessen pågår fortsatt. Innspillsfristen går ut ved midnatt. Høringssvar kommer fra fakultetene og VM, fagforeningene, AMU, studentene og fra høyskolene i Gjøvik, Ålesund, Narvik og Sør-Trøndelag. Ledelsen står foran en intens lese- og lytteøkt.

Det er fortsatt ikke endelig avklart når innstillingen til styret vil foreligge.