Teknologene går for alternativ C

De titulerte seg som medlemmer av ”IVT-mafiaen” og de lander på samme konklusjon: om NTNU skal fusjonere, må man gå for det mest omfattende alternativet.

Saks på dagsordenen. Olav Bolland, Harald Ellingsen og Asbjørn Rolstadås i engasjert allmøtediskusjon i Realfagbygget.
Allmøte om Saks på Gløshaugen, og Olav Bolland, Asbjørn Rolstadås og Harald Ellingsen har tvilt seg frem til at alternativ C er å foretrekke..

Mandag formiddag møtte rektor Gunnar Bovim Gløshaugen-folket i sitt andre allmøte for å orientere, og bli orientert om, meninger om de ulike alternativene for sammenslåing. Første møte gikk av stabelen på campus Dragvoll fredag, mens tredje og siste arrangeres for DMF på Øya mandag ettermiddag.

På fremste rad satt tre profilerte professorer som til sammen har vesentlige deler av det klassiske teknologifakultetet IVT (Ingeniørvitenskap og teknologi) bak seg. Asbjørn Rolstadås er prodekan for forskning ved fakultetet, mens Harald Ellingsen og Olav Bolland bestyrer hvert sitt institutt ved samme fakultet - Ellingsen Marinteknikk, Olav Bolland Energi- og prosessteknikk.

Bolland skrev et leserinnlegg i UA i forrige uke hvor han signaliserte betydelig skepsis til SAKS-prosessen, hvor han oppfordret NTNUs styre til å utsette beslutningen, og bruke tida til å skaffe seg et bedre beslutningsgrunnlag. Rolstadås er en annen, gammel traver i Gløshaugen-miljøet, han satt blant annet i utvalget som utredet sammenslåingen mellom NTH og AVH til det som senere ble NTNU.

Halleluja-stemning

Rolstadås benyttet allmøtet til å holde noe nær en vekkelsestale til fordel for sammenslåing mellom NTNU og de teknologiske høgskolene.

- Jeg var med på speedatinga mellom oss og høgskolene den 7. Januar, og jeg kan bevitne at det var noe nær en hallelujastemning der. Det vil være en stor nedtur for de fremmøtte representantene fra disse høgskolene om vi skulle ende opp med å si nei, mente forskningssdekanen ved VIT, sa han og fortsatte:

- Jeg var med i forberedelsesarbeidet til NTNU-fusjonen i 1995. Den gang var jeg en ensporet teknolog som så null interesse i Dragvoll-miljøet. Men jeg snudde i løpet av prosessen. Det ble diskutert om Dragvoll-fagene skulle reduseres til rene støttefag for Gløshaugen, men det ble til at de fikk full, uavhengig eksistens. I dag kan vi si at teknologene kapitaliserer på det. Vi vant på fusjon da, og vi vil vinne nå, var Rolstadsås’ konklusjon.

Han fikk støtte av Ellingsen, som mente det vil være et tilbakeslag for alle, ikke minst teknologene, om man stenger døra for fusjon nå.

- Jeg mener å se de samme argumentene mot fusjon nå som den gang, sa Ellingsen.

Også Bolland ga sin – betingede – støtte til fusjon.

- Jeg vil bare si at det er et tynt beslutningsgrunnlag som styret får på sitt bord den 28. Januar. Når det gjelder fusjomnsalternativ er jeg mest skeptisk til alternativ B. Min anbefaling er at om man skal gå for et fusjonsalternativ, må man gå for alternativ C, sa Bolland.

- C mest spenstig

Katrine Skretting (bildet over) kan også tituleres som en gammel NTNU-traver, som tidligere dekan ved HF-fakultetet. Skretting syntes det var morsomt å høre teknologene i salen uttrykke så stor fortrøstning i NTNU som nasjonalt, teknologisk tyngdepunkt i et stor-NTNU med innfusjonerte teknologiske høgskoler.

- Så må jeg for egen del si at alternativ C uten tvil står fram som det mest spenstige alternativet, sa Skretting.

SAKS - alternativene

NTNUs styre får seg forelagt følgende tre alternativer under møtet 28/1:

A: NTNU fortsetter alene. Dette alternativet innebærer imidlertid også nyorientering i UH-landskapet slik det ser ut etter ag fusjonsprosessen er brakt til ende. Rektor Bovim har signalisert at NTNU alene må profilere seg som et eliteuniversitet.

B: NTNU pluss HiST. En fusjon mellom universitetet og høgskolen i Trondheim og Sør-Trøndelag vil styrke NTNUs geografiske profil.

C: NTNU pluss HiST pluss høgskolene i Narvik, Ålesund og Gjøvik. Denne vaerianten kalles også satellittmodellen, og vil samle tunge teknologimiljø under NTNU-paraplyen.

Allmøte om Saks på Gløshaugen. Gunnar Bovim.

SAKS - alternativene

NTNUs styre får seg forelagt følgende tre alternativer under møtet 28/1:

Allmøte om Saks på Gløshaugen. Kathrine Skretting.