Mest mulig som før i Midlertidige NTNU

2016 blir et overgangsår for NTNU. Organisatorisk vil man fortsette mest mulig som før. Mål: Holde kontroll. Sporene etter skrekkfusjonen i Århus skremmer.

Kartet over UH-Norge er tegnet om, og NTNU arbeider for å få på plass en midlertidig organisasjon som skal holde det nyfusjonerte universitetet flytende. Illustrasjon: Nyhetsgrafikk.no

Da Universitetet i Århus fusjonerte i 2007 gikk mye galt. Folk fikk ikke lønn, studenter fikk ikke vitnemål, IT-systemer kollapset. Den fella vil rektor Gunnar Bovim og fusjonsgeneral Trond Singsaas ikke gå i.

Derfor bestreber man seg på å holde fast ved mest mulig av eksisterende strukturer når tre høgskoler og ett universitet formelt forenes i én institusjon fra 1/1 kommende år. Samtlige høgskoler vil få beholde sin faglige og administrative struktur, med en gjennomgripende endring: Øverste nivå flyttes til NTNU.

HiST uten egen sjef

Ved HiST vil rektor Helge Klungland, som UA tidligere har meldt, bekle en nyopprettet stilling som prorektor for fusjon og campusutvikling. HiSTs campusdirektør og økonomidirektør skal rapportere til NTNUs økonomidirektør Frank Arntsen, mens organisasjonsdirektør og kommunikasjonssjef rapporterer til NTNUs organisasjonsdirektør Ida Munkeby.

HiST er geografisk nær nabo med NTNU, og det anses ikke som nødvendig å beholde en egen, organisatorisk sjef. HiSTs dekaner innlemmes i NTNUs dekanmøte.

Gjøvik: Mest som før

I Gjøvik vil det i stor utstrekning bli ”business as usual”. Her har man ordning med ansatt rektor, Jørn Wroldsen. Han er dermed faglig og administrativ sjef for høgskolen.

I overgangsmodellen som skal virke i neste år vil rektor derfor bli plassjef for NTNU campus Gjøvik. Høgskolens faglige og administrative ledere på lavere nivå rapporterer til ham.

Ålesund: Synnes faglig sjef

Høgskolen i Ålesund har i dag ordningen med valgt rektor. HiÅ-rektor Marianne Synnes er ikke administrativ leder. Derfor foreslår fusjonsgruppa i sitt notat å gjøre henne til øverste faglige leder for NTNU campus Ålesund, mens dagens høgskoledirektør rapporterer til NTNUs organisasjonsdirektør.

Dersom dette ikke skulle være ønskelig, foreslår prosjektgruppa at man legger opp til samme organisasjonsmodell som for campus Gjøvik.

Wroldsen og Synnes vil, sammen med Klungland, inngå i rektor Bovims utvidede ledergruppe.

I en epost avslår Synnes å kommentere fusjonsgruppas innstilling, men viser i stedet til en kommende pressemelding fra rektor.

- Vi ville gifte oss med NTNU og fikk to til med på kjøpet, sa Gjøvik-rektor Jørn Wroldsen.
Ålesund-rektor Marianne Synnes er trolig i gang med å selge inn NTNU-fusjonen til den maritime industrien.