Tidligere NTNU-student tatt til fange av IS

En tidligere student ved NTNU er kidnappet i Syria.

Dekan ved SVT-fakultetet, Marit Reitan, bekrefter overfor UA sent onsdag kveld at den ifangetatte nordmannen har tatt emner i statsvitenskap på bachelor- og masternivå. Mannen er i førtiårene. Om han fullførte bachelorgraden, vites foreløpig ikke. Hans studierett ved NTNU gikk ut denne sommeren, da han ikke har betalt semesteravgiften.

På nordmannens facebookside står det at han studerte ved NTNU i 2011.

Reitan bekrefter at man har undersøkt så nøye man kan på den korte tida man har hatt til rådighet hvilken tilknytning han måtte ha med universitetet for tida, men ikke funnet noen.

- Vi har ingen grunn til å anta at nordmannens reise til Syria har noen kopling til hans aktiviteter som student ved NTNU, sier Reitan.

"I finally made it"

Den 24. januar skrev nordmannen at han var fremme i Idlib, Syria. Han fortsatte med: "Going to Hama tomorrow. I finally made it.” I tida forut for dette delte han en rekke ISIS-, Syria- og Islam-relaterte artikler og bilder.

Dette skriver nordmannen på sin fb-side i januar. Det er den siste oppdateringen hva angår hans bevegelser der. Den antatte kidnappingen antas å ha skjedd i løpet av samme måned.

Det var statsminister Erna Solberg som opplyste om kidnappingen på en pressekonferanse sent onsdag kveld.

- Norske myndigheter ble i slutten av januar gjort kjent med en mulig kidnapping. Nordmannen skal ha blitt kidnappet inne i Syria i slutten av januar. Han skal ha blitt holdt fanget av ulike grupperinger. Vi har i dag tro på at han holdes fanget av IS, sa Solberg.

Hun sa også at det har vært fremsatt krav om løsepenger. Å gå inn på noe slikt er imidlertid er helt uaktuelt, slo statsministeren fast.

"To whom it may concern"

UA har lest propagandamagasinet med bildene av den norske og kinesiske fangen. Under overskriften "Norwegian prisoner for sale” skriver de: ”To whom it may concern of the crusaders, pagans, and their allies, as well as what are referred to as human ”rights” organizations: This Norwegian prisoner was abandoned by his government, which did not do its utmost to purchase his freedom.”

Tidsbegrenset tilbud

Videre skriver de ”Whoever would like to pay the ransom for his release and transfer can contact the following telegram number (…). Universitetsavisa gjengir ikke nummeret.

Nederst på plakaten presiseres det at tilbudet om å kjøpe fri nordmannen er tidsbegrenset. Nøyaktig samme tekst følger den identiske plakaten med den kinesiske mannen.

ISIS spesifiserer også personlige detaljer om nordmannen i plakaten.