- De midlertidige må skjermes

- Jeg kommer til å se særlig til de midlertidiges interesser i tida som kommer, sier Guro Busterud som nå er gjenvalgt til styret. Hun får følge blant annet av en overrasket HiG-forsker.

Busterud sier det er viktig at de midlertidige skjermes og får den veiledningen de skal ha. Det er en fare for at prosessene omkring campussamling og fusjon tar for mye tid og ressurser, advarer Busterud.

- Og: Jeg er svært opptatt av kvalitet. Nå stemte jeg mot fusjonen, men jeg tror ikke de som stemte for, vil gå med på en svekkelse av kvaliteten i forskningen. I dette er det viktig at NTNU ikke blir innadvendte, sier de midlertidiges, nå gjenvalgte, representant Guro Busterud (bildet under).

"Wow!"

Da UA snakket med Dag Waaler ved HiG tirsdag hadde han ikke veldig stor tro på å bli valgt inn i det nye NTNU-styret, men velgerne ville det annerledes.

- Det første jeg tenkte da jeg så det ble meg var ”Wow! Dette blir spennende!” Samtidig tror jeg det kommer til å ta mye tid. Det er både spennende, og litt nifst, sier Waaler til UA.

LES OGSÅ: Styrekandidatenes halmstrå
BAKGRUNN: Dette må du vite om NTNU-valget

Han tror årsaken til at han ble valgt skyldes scenariet han skisserte overfor UA tirsdag: Nemlig at de HiST-ansatte ikke har vært enige om én kandidat, men at stemmene har blitt fordelt. Det stemmer godt med valgresultatet, som viser at Ronny Kjelsberg hadde klart flest stemmer ved HiST, men at stemmene ellers var fordelt på de øvrige syv kandidatene fra høgskolen.

Kjelsberg hadde 123 vektede stemmer, mens Waaler vant valget med 133,66 vektede stemmer. Valgresultatet viser at Waaler fikk 5,33 vektede stemmer fra HiST, mens Kjelsberg fikk 2,33 fra HiG og 1,67 fra HiALS.

Waaler (bildet over) er visepresident i Tekna på landsbasis, men sier han ikke har drevet valgkamp rettet mot Tekna-ansatte for å få plass i NTNU-styret.

- Jeg kjenner folk over hele høyskolen – i alle miljøer, og både Tekna, Forskerforbundet og Sykepleierforbundet støttet mitt kandidatur. Slik har det kanskje ikke vært i samme grad på HiST, sier Waaler.

- Heldige som fikk studenten

- Vi heldig som fikk studentrepresentanten, sier Dennis Bogen fra Høgskolen i Ålesund. Selv studerer han innovasjonsledelse og entreprenørskap på siste året. Han er ikke fremmed for tanken om å fortsette studiene ved NTNU i Trondheim.

- Fusjonen åpner for mange spennende muligheter, sier Ålesundstudenten.

På sin valgside skriver Dennis Bogen (bildet under) blant annet: ”Som styremedlem ønsker jeg å bevare identiteten til hver av campusene inn i fusjonen, og jobbe for et samlet universitet der alle skal føle en stolthet og tilhørighet til NTNU.”

Opptatt av menneskene i fusjonen

- Jeg går til dette med stor ydmykhet og med respekt for rollen, sier Kjersti Møller, nyvalgt representant for de teknisk-administrative.

- Jeg ser at vi har mange store saker foran oss, og vil jobbe hardt for å lese meg opp på dem. Så er jeg særlig opptatt av de menneskelige sidene av fusjonen. Diskusjonen må handle om mer enn fusjon av databaser – det handler om fusjon av folk, sier Møller.

Hun understreker hvor viktig det er at ansatte kjenner seg delaktige.

- Jeg forutsetter at saker, innen de havner på styrebordet, har vært gjort gjenstand for grundige medvirkningsprosesser, sier Kjersti Møller.

Guro Busterud skal representere de midlertidig vitenskapelig ansatte i NTNU-styret.
Kjerati Møller er lokalt verneombud ved HiST og kandidat til NTNUs styre.