NTNU starter senter for forskning på aluminium

Tre NTNU-fakulteter skal samarbeidet om å bli verdensledende innen aluminiumsprodukter.

Satsing. Det nye NTNU Aluminium Product Innovation Center skal anvende forskning på aluminium innenfor arkitektur, produktdesign, materialteknologi og produktutvikling.

Det nye NTNU Aluminium Product Innovation Center (Napic) åpner til høsten, og er tuftet på et samarbeid mellom NTNUs fakulteter i Ålesund, Trondheim og Gjøvik. Senteret skal anvende forskning på aluminium innenfor arkitektur, produktdesign, materialteknologi og produktutvikling.

Hovedadressen for senteret blir Institutt for produktutvikling og materialer på Gløshaugen i Trondheim.

Instituttleder Torgeir Welo sier i en pressemelding at det selvsagt er meget postivt at senteret lokaliseres til deres fagmiljø.

- Men vi er samtidig klar på at senterets suksess er 100 prosent avhengig av tverrfaglighet og forskningssamarbeid med andre fagmiljø på andre NTNU fakultet. Sammen skal vi skape fremtidens produkter, prosesser og metoder for innovasjon, sier instituttlederen,

I en meldingen heter det at med deltakelse av NTNU Ålesund, vil det være mulig å dra nytte av linker til norske rederier og møbelindustrien. NTNU Gjøvik vil bidra med sin sterke tilknytning til indistriell aluminiumsklynge på Raufoss.

Hydro står som sponsor av opptil 10 millioner norske kroner til et femårs professorat på NTNU. Visjonen til senteret er å finne nye produktområder for aluminiumsprodukter, samt å etablere NTNU som ledende innenfor aluminumsprodukter på verdensbasis.

­­Hydro vurderer aluminium til å være fremtidens metall, med nesten ubegrensede bruksområder. NAPIC vil arbeide for å utvikle nye og innovative aluminiumprodukter. Selskapet uttaler at et dedikert senter som dette vil kombinere eksisterende NTNU-ekspertise innen materialteknologi, modellering og prosessering, med kreativ tenkning og en systematisk tilnærming til produktinnovasjon.

Rektor Gunnar Bovim sier at professoratet og Napic gjør NTNU i stand til å fokusere enda mer på et felt som er viktig for Norge. - Faglig uavhengighet er sikret, mens på samme tid bør et professorat som dette bli sett på som en trygg investering for Hydro, sier Bovim.

- IPM har lange tradisjoner i å jobbe sammen med store og små bedrifter som produserer, bearbeider og utvikler produkter i aluminium. Nå når Hydro har tatt initiativet til å etablere et innovasjonssenter for fremtidens aluminiumsprodukter, har sannsynligvis IPMs tverrfaglige kompetanseprofil vært en viktig faktor for at instituttet har blitt forspurt å være vert for senteret, sier instituttleder Torgeir Welo.