Body Worlds Vital vil runde 50 000 besøk :

Eventyrlig interesse for døde menneskekropper

NTNU Vitenskapsmuseet bad 35 sponsorer om penger for å kunne slippe skoleklasser gratis inn på Body Worlds Vital. De fikk ikke én krone, men nå jubler museet over at interessen fra publikum har sprengt alle forventninger.

Potensial. - Vi kan gjøre ting som dette hvert år. Det vi har opplevd med Body Worlds Vital viser at bare vi har rom som er store og fleksible nok, så kan vi fylle dem med internasjonale kvalitetsutstillinger som dette, fastslår direktør Reidar Andersen ved NTNU Vitenskapsmuseet.

- Det er helt herlig, sier direktør Reidar Andersen i det han oppdager de provisoriske oppslagene på inngangsdøra til NTNU Vitenskapsmuseet:

”BodyWorlds er midlertidig utsolgt. Sjekk hoopla.no for ledige billetter”.

Når utstillingen stenger søndag 8. oktober regner han med at de har rundet 50 000 besøkende på 4 måneder. Det blir i så fall langt over museets forrige publikumshit, kunstskattene fra Afghanistan som ble sett av 21 000 i 2012.

Følg UA på Facebook , Twitter og Instagram.

free

Utvidet åpningstid

De siste dagene har det vært lang kø utenfor før åpningen klokken 10. Åpningstiden er blitt utvidet med tre timer, fra 18 til 21 på kveldene slik at man de siste fire dagene har utvidet kapasiteten til 1 750 besøkende daglig.

Skoleelever svermer rundt i utstillingen, der menneskekropper, fostre, tarmer og andre indre organer bevart med Gunther von Hagens’ forbløffende plastineringsteknikk fyller glassmontrene.

Body Worlds-utstillingene reiser verden rundt, og over 44 millioner mennesker har opplevd en av de 8 utgavene i over 115 byer over hele verden. Trondheim har så langt vært eneste visningssted i Norge.

- Nå ser vi også at skoleelevene strømmer til, og at de kommer med papirutskrifter i hendene. Det betyr at de benytter undervisningsopplegget som våre ansatte har brukt mye tid og krefter på å lage. Det er så flott, sier en begeistret museumsdirektør.

Han beskriver utstillingen som god formidling til mange målgrupper, og mener det ligger en potensiell etterspørsel etter denne typen kunnskap og opplevelser som bør utnyttes.

Mulig hvert år -med gode arealer

- Vi kan gjøre ting som dette hvert år. Det vi har opplevd med Body Worlds Vital viser at bare vi har rom som er store og fleksible nok, så kan vi fylle dem med internasjonale kvalitetsutstillinger som dette, slår direktøren ved NTNU Vitenskapsmuseet fast.

Dermed er veien veldig kort til campusdebatten. Andersen legger ikke skjul på at han nå spisser argumentasjonen for å få en helhetlig campusløsning. Målet er at NTNU Vitenskapsmuseet og Vitensenteret sammen får moderne formidlingsarealer på det som har fått navnet «Olav Gjærevolls plass» mellom Suhmhuset og Gunnerushuset på Kalvskinnet.

NTNU Vitenskapsmuseet har tatt ned 4 av sine egne utstillinger for å gi plass til Body Worlds Vital.

- Det sier seg selv at vi ikke har kapasitet til å renske museet i månedsvis hvert år, sier Reidar Andersen fast

LES MER: Det blir debatt når man åpner omstridt utstilling.

Ikke en krone fra sponsorer

Da de startet arbeidet med å få utstillingen til Trondheim i fjor, gjorde NTNU Vitenskapsmuseet en henvendelse til rundt 35 private og offentlige sponsorer.

- Tanken var at vi skulle bruke midlene til å gi skoler gratis inngang. For mange blir det for dyrt å ta hele klasser med. Vi fikk ikke inn en krone, sier Andersen, som nå gleder seg over at skolene allikevel strømmer til.

- Vi kan ha 9-10 klasser innom på en dag. Det er bra at skolene ser verdien i dette og prioriterer dette, sier han.

NTNU Vitenskapsmuseet har som oppgave å formidle kunnskap relevant for universitetet. Helse er ett av NTNUs satsingsområder, i tillegg til energi, havrom og bærekraft.

- Med dette har vi i alle fall kvittert ut på helse, men det er ingen ting i veien for å få utstillinger av ypperste internasjonal klasse hit – også på de andre satsingsområdene, mener Andersen.

Appell i særklasse

- Men Body Worlds Vital er vel i særklasse når det gjelder bred appell?

- Å finne noe med akkurat like bred appell er kanskje vanskelig, men vi kan lett finne internasjonale høykvalitets utstillinger på de andre satsingsområdene. Utstillinger med kjempestort formidlings- og undervisningspotensiale. Men da må vi altså ha dørbredder på mer enn 1,3 meter, slår NTNU Vitenskapsmuseets direktør fast.

4 måneder med Body World Vital koster NTNU Vitenskapsmuseet rundt 2 millioner kroner i leie. I tillegg kommer kostnader til opp- og nedrigging. Mandag kommer fem digre trailere og seks ansatte i BWV-apparatet for å rigge ned og sende kroppsdelene videre ut av landet. Overskuddet fra utstillingen skal deles etter en nøkkel mellom partnerne i prosjektet: NTNU Vitenskapsmuseet, Vitensenteret i Trondheim og Det Kongelige Norske Videnskabers Selskab.

Body Worlds

Kilde:

• Vil være tilgjengelig ved NTNU Vitenskapsmuseet fra 6. juni til 8. oktober 2017.
  • Basert på et etablert program for kroppsdonasjon, der donorene spesifikt ber om at kroppene deres skal brukes i en offentlig utstilling etter deres død.
  • Plastinering er en teknikk som stopper nedbrytningen av den døde kroppen og produserer solide, luktfrie og holdbare anatomiske eksemplarer for vitenskapelig og medisinsk opplæring.
  • Plastinering ble oppfunnet i 1977 av Dr. Gunther von Hagens ved Universitetet i Heidelberg, Tyskland, og har kontinuerlig blitt utviklet siden da.
  • Produksjonen av et plastinat av en hel menneskekropp krever omtrent 1500 arbeidstimer.

Body Worlds

Kilde: