Studenttingets politikk om alvorlige folkerettsbrudd

Torsdag hadde Studenttinget møte hvor blant annet alvorlige folkerettsbrudd ble diskutert.

Marte Øien er leder for Studenttinbget ved NTNU.

I etterkant har Studenttinget fått kritikk for å vedta politikk som støtter opp under dagens situasjon, heller enn å arbeide fremtidsrettet.

LES OGSÅ - I Studenttinget går luftslottene igjen

Studenttingets vedtak kan leses i sin helhet i faktaboksen under.

Vedtaket gjør det klart at Studenttinget mener det er uakseptabelt dersom NTNU er involvert i samarbeid som legitimerer, fører til eller bidrar til alvorlige folkerettsbrudd. Samtidig mener Studenttinget at en akademisk boikott av alle institusjoner i en stat er et lite treffsikkert virkemiddel, som trekker NTNU helt ut av en rolle hvor universitetet har mulighet til å påvirke slike stater.

Så er det dessverre slik at ikke alle konflikter kan løses ved dialog alene. Da kan NTNU, både alene og i samarbeid med andre institusjoner eller norske autoriteter, vurdere andre virkemidler. Det Studenttinget mener er at universitetet skal ha retningslinjer som gjør det klart hva den innledende dialogen skal omfatte, og en politikk som gjør det klart hvilke vurderinger som ligger til grunn for bruk av andre virkemidler.

I slutten av møtet torsdag trakk en av representantene i Studenttinget seg i protest. Vedkommende bidro til en god debatt under møtet, som likevel ikke var nok til å overbevise flertallet i Studenttinget om at hans forslag var bedre enn innstillingen og andre forslag. Som leder synes jeg det er synd at representanter føler de ikke blir hørt, men det er en gang slik at Studenttingets flertall bestemmer hva Studenttinget mener. Den eneste måten å påvirke dette er å engasjere seg – delta på møter og i debatter, still til valg, stem for det du mener er den beste politikken.

Studenttinget mener at: