Mobiliserer for et mobbefritt NTNU

- Dette er et alvorlig problem som vi ønsker å ta tak i. Denne uka setter vi standarden for hvordan vi vil ha det på NTNU, sier Marte Øien, leder av Studenttinget.

«Sammen om et mobbefritt NTNU» heter kampanjen som setter sitt preg på campusene denne uka.
Marte Øien, leder av Studenttinget og Gjermund Kvernmo Langset, stedlig leder i Ålesund.

Ved alle NTNUs campuser gjennomfører Studenttinget kampanjen, som har fått navnet: «Sammen om et mobbefritt NTNU». Og det er på sosiale medier det skjer, i tillegg til på stands og andre synlige stunt ved de ulike campusene. Aksjonen har støtte fra NTNU og andre studentorganisasjoner, heter det i pressemeldinga fra Studenttinget.

Kampanjens Facebookside: « Sammen om et mobbefritt NTNU»

De to studentpolitikerne Marte Øien og stedlig leder Gjermund Kvernmo Langset i Ålesund, viser i pressemeldinga til at 1 av 10 studenter blir utsatt for mobbing, ifølge studier. Forskning gjort av Ingrid Lund ved Universitetet i Agder viser at 9,2 prosent av studentene blir mobbet på landsbasis sammenliknet med 6,3 prosent i grunnskolen.

De lover at kampanjen er starten på et videre arbeid for å få temaet mobbing satt på dagsorden. Situasjonen ved NTNU og andre institusjoner må kartlegges, for deretter å iverksette tiltak. Studenttinget ønsker også ei styrking av det nasjonale lovverket angående læringsmiljø, heter det i pressemeldinga.

Videre peker Øien og Langset på forskning som viser at 69 prosent av studentene ikke visste hvor de skal henvende seg dersom de blir utsatt for, eller observerer, mobbing.

- Dette er veldig alvorlig, det nytter ikke å ha prosedyrer og mekanismer for å håndtere mobbing dersom det aldri når fram, sier Gjermund Kvernmo Langset i pressemeldinga.

LES OGSÅ: Tusenvis av studenter sliter, her får de hjelp

LES OGSÅ: Studenttinget ønsker kartlegging av omfang

LES OGSÅ: Ønsker aktiv innsats for å få ned antallet ensomme studenter