Én av fem studenter har opplevd diskriminering

21 prosent av norske studenter har opplevd diskriminering i løpet av studietiden, viser en ny undersøkelse.

Uakseptabelt. – Jeg vil være klinkende klar på at det er uakseptabelt at studenter opplever diskriminering og trakassering under studiene, og at jeg forventer at institusjonene følger opp hver enkelt situasjon og tar vare på de involverte, sier Nso-leder Mats Beldo. Arkiv.

– Diskriminering skal ikke forekomme, og det er svært alvorlig at én av fem studenter har opplevd diskriminering, sier Norsk studentorganisasjons (NSO) leder Mats Johansen Beldo til Universitas.

Undersøkelsen er gjennomført av Sentio på vegne av Universitas og NSO og har kartlagt om studenter har opplevd diskriminering på bakgrunn av kjønn, kjønnsidentitet, seksuell orientering, etnisk bakgrunn, religion eller funksjonsnedsettelse. 21 prosent har opplevd diskriminering.

– Jeg vil være klinkende klar på at det er uakseptabelt at studenter opplever diskriminering og trakassering under studiene, og at jeg forventer at institusjonene følger opp hver enkelt situasjon og tar vare på de involverte, sier Beldo.

Jon Rogstad er professor i sosiologi, forsker på minoriteter og arbeidsliv hos Fafo, og er ekspert på diskriminering.

– Om folk opplever at de blir holdt utenfor fellesskap de vil være en del av, ikke på grunn av hva de kan eller gjør, men på grunn av den de er, så er jo det problematisk. Den enkelte og samfunnet taper når folk ikke har muligheten til å gjøre det de er gode på, på grunn av diskriminering, sier han.