Ytring:

Fakultetene har ansvar for å tildele gjenoppstartstipender

«Rektor mener det skal være mulig å kombinere karriere og familieliv», skriver prorektor Toril A. Nagelhus Hernes i dette innlegget, hvor hun svarer på Guro Busteruds spørsmål omkring innføring av gjenoppstartstipend.

Toril A. Nagelhus Hernes er prorektor for nyskaping ved NTNU.

Guro Busterud stiller i Universitetsavisa 1. februar spørsmål om når den foreslåtte ordningen for gjenoppstartstipend for dem som har hatt foreldrepermisjon blir satt i drift og hvordan ordningen vil fungere i praksis.

Dette tiltaket inngår som en del av NTNUs nye politikk og handlingsplan for likestilling og mangfold som rektor har vedtatt og som styret ble orientert om i oktober 2017. Handlingsplanen gjelder til 2021 og fram til da skal det etableres en prøveordning med gjenoppstartstipend for stipendiater og postdoktorer som har hatt foreldrepermisjon sammenhengende i mer enn seks måneder. Et slikt stipend vil gi én måned ekstra i forlengelse av tilsettingsperioden og skal kompensere noe for den ekstra tiden det tar å komme inn igjen i arbeidet etter lengre opphold.

Fakultetene har fått ansvar for å følge opp og finansiere prøveordningen så raskt som mulig. Det er også opp til fakultetene å avgjøre hvordan de praktisk vil organisere tildelingen av stipender. For å få stipend må det sendes en søknad som må støttes av veileder og instituttleder. Det forutsettes at søker har hatt tilfredsstillende framdrift i tiden forut for sykdom / permisjon.

Skal vi klare å realisere visjonen om et likestilt universitet så må vi øke kvinneandelen i vitenskapelige førstestillinger og lederstillinger. Gjenoppstartstipendene ett av flere tiltak for å oppnå dette. Vi mener at effektene av tiltaket vill være positive. Kvinner har ofte lengre fravær enn menn i forbindelse med foreldrepermisjon, og mange kvinner får barn når de er i midlertidige stillinger. Undersøkelser viser også at stress og tidsnød fører til at psykososiale problemer er mer utbredt blant midlertidige, enn i andre grupper (Årsrapporten for HMS-arbeidet ved NTNU, 2015).

Rektor mener det skal være mulig å kombinere karriere og familieliv. Et slikt stipend kan bidra til det.