Språkforskere punkterer myter:

Nei, barn blir ikke forvirret om de lærer flere språk samtidig

Språkforskerne Anne Dahl og Kjersti Faldet Listhaug punkterer myter rundt flerspråklighet i lunsjforedrag på Dragvoll onsdag.

Språklæring. Mange myter er knyttet til barns flerspråklighet. Forskning viser at to- og flerspråklighet ofte har en positiv effekt på barns utvikling. Også voksne som lærer nye språk og bruker flere språk i hverdagen har mange fordeler (illustrasjonsfoto).

Førsteamanuensene Anne Dahl og Kjersti Faldet Listhaug ved Institutt for språk og litteratur presenterer ny, forskningsbasert kunnskap om flerspråklighet i sitt foredrag på NTNU Universitetsbiblioteket onsdag.

Samtidig punkterer de myter rundt barn og flerspråklighet, eksempelvis den om at barn som vokser opp med to språk, begynner å snakke seint. Eller at barn kan bli forvirret om de lærer flere språk samtidig, eller at alle må snakke norsk med barna hjemme for at de skal ha begrepsforståelse når de begynner på skolen.

- Slike myter har ingen støtte i forskning, sier de to i en melding om arrangementet.

Tvert imot viser forskning at to- og flerspråklighet ofte har en positiv effekt på barns utvikling. Voksne som lærer nye språk og aktivt bruker flere språk i hverdagen, har mange av de samme fordelene.

Foredraget holdes på det faste arrangementet «Kunnskap:kaffe» i biblioteket på Dragvoll onsdag 14. februar, og strømmes på arrangementets facebookside.
Anne Dahls forskning dreier seg rundt hvilken rolle alder spiller for innlæring av språk, og forholdet mellom eksplisitt og implisitt læring. Hun er også opptatt av flerspråklighet i vid forstand, og av flerspråklighet og språkinnlæring i skolen.

Kjersti Faldet Listhaugs faglige interessefelt er språktilegnelse, spesielt tilegnelse av andre- og tredjespråk, fransk lingvistikk, språk og persepsjon og det mentale leksikon.