Språkforskere punkterer myter:

Nei, barn blir ikke forvirret om de lærer flere språk samtidig

Språkforskerne Anne Dahl og Kjersti Faldet Listhaug punkterer myter rundt flerspråklighet i lunsjforedrag på Dragvoll onsdag.
Språklæring. Mange myter er knyttet til barns flerspråklighet. Forskning viser at to- og flerspråklighet ofte har en positiv effekt på barns utvikling. Også voksne som lærer nye språk og bruker flere språk i hverdagen har mange fordeler (illustrasjonsfoto). 
        
            (Foto: Rich H Legg)

Språklæring. Mange myter er knyttet til barns flerspråklighet. Forskning viser at to- og flerspråklighet ofte har en positiv effekt på barns utvikling. Også voksne som lærer nye språk og bruker flere språk i hverdagen har mange fordeler (illustrasjonsfoto).  Foto: Rich H Legg

Førsteamanuensene Anne Dahl og Kjersti Faldet Listhaug ved Institutt for språk og litteratur presenterer ny, forskningsbasert kunnskap om flerspråklighet i sitt foredrag på NTNU Universitetsbiblioteket onsdag.

Samtidig punkterer de myter rundt barn og flerspråklighet, eksempelvis den om at barn som vokser opp med to språk, begynner å snakke seint. Eller at barn kan bli forvirret om de lærer flere språk samtidig, eller at alle må snakke norsk med barna hjemme for at de skal ha begrepsforståelse når de begynner på skolen.

- Slike myter har ingen støtte i forskning, sier de to i en melding om arrangementet.

Tvert imot viser forskning at to- og flerspråklighet ofte har en positiv effekt på barns utvikling. Voksne som lærer nye språk og aktivt bruker flere språk i hverdagen, har mange av de samme fordelene.

Foredraget holdes på det faste arrangementet «Kunnskap:kaffe» i biblioteket på Dragvoll onsdag 14. februar, og strømmes på arrangementets facebookside.
Anne Dahls forskning dreier seg rundt hvilken rolle alder spiller for innlæring av språk, og forholdet mellom eksplisitt og implisitt læring. Hun er også opptatt av flerspråklighet i vid forstand, og av flerspråklighet og språkinnlæring i skolen.

Kjersti Faldet Listhaugs faglige interessefelt er språktilegnelse, spesielt tilegnelse av andre- og tredjespråk, fransk lingvistikk, språk og persepsjon og det mentale leksikon.

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet. Kommentarer som inneholder lenker må godkjennes manuelt. Det kan derfor ta noe tid før slike kommentarer dukker opp i kommentarfeltet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Ytring:

Alle må med for å få til et unikt kunstnerisk kraftsentrum ved NTNU

«Ideen om at arkitektur og design skal dominere et KAM-senteret i Høyskolebakken uten kunst- og medievitenskap og musikk, går på tvers av fundamentale forutsetninger for campusprosessen», skriver forfatterne av denne ytringen.

Linjeforeningen Sct. Omega Broderskab:

Har dyrket det «rene vennskap» i 100 år

Linjeforeningen Sct. Omega Broderskab feirer 100 årsjubileum i 2019. Hvordan ble de en av NTNUs største linjeforeninger?

PST advarer studenter mot utenlandsk etterretning

Norske studenter er blitt kontaktet av utenlandsk etterretning, opplyser PST, som advarer og informerer om faren.

Mindre frafall blant guttene når jenteandelen på studiet stiger

– Den beste måten å bedre trivselen for gutta på, er å få flere jenter inn på studiet, sier Endre M. A. Ulberg.