Studenter i Sydney splittet i synet på opptaksritualene

Studenter protesterer mot de grove opptaksritualene ved australske universitet. Samtidig blir forfatteren bak rapporten møtt med trusler.

Samtidig som det er fadderuke ved australske universitet denne uka, er det satt søkelys på de brutale opptaksritualene ved mange av universitetene. Blant annet ved de eksklusive internatene tilknyttet University of Sydney (Arkivbilde fra en tidligere fadderuke).

Rapporten «The Red Zone» skapte furore ved australske universitet da den ble offentliggjort denne uka. I detalj beskriver den hvor sadistisk og kvinnediskriminerende mange av opptaksritualene er ved de eksklusive internatene i tilknytning til universitetene («Residential colleges»). Disse er akademiske fellesskap for dyktige studenter.

Studenter aksjonerte

Det er studiestart for førsteårsstudentene denne uka, som tradisjonelt innledes med en «Orientation Week». Ifølge rapporten skjer det mange seksuelle overgrep i løpet av denne uka i forbindelse med de ulike opptaksritualene.

Da de nye studentene møtte opp ved University of Sydney, ble de møtt av andre studenter som protesterte mot ritualene ved internatene. Ifølge Sydney Morning Herald ble blant annet et banner rullet ut fra et vindu hvor det sto: «Welcome to the Red Zone. Red tape won´t cover up rape.» Studentene ga også beskjed til selve universitetsledelsen om at de ikke godtar overflatiske PR-tiltak for å løse et fundamentalt problem som har pågått i årevis.

Rapporten er skrevet av journalist Nina Funnell og er gitt ut av støttegruppa «End Rape on Campus».

LES OGSÅ: Vil forby de grove opptaksritualene ved australske universitet

Bisarre ritualer

Kommentator Clementine Ford i Sydney Morning Herald beskriver internatene som privilegerte enklaver. Slik UA har omtalt tidligere, er det rapportert at mannlige studenter onanerer i sjampoflaskene til kvinnelige medstudenter. En annen årlig tradisjon oppfordrer mannlige studenter med rødt hår til å sette fyr på kjønnshårene for å oppnå status i gjengen.

Det er ikke bare ved internatene i Sydney at dette foregår. Evatt College, som er tilknyttet University of Newcastle, har ritualer som går ut på at førsteårsstudenter må drikke øl fra penisen til en eldre student. De må også barbere vekk noe av håret på hodet. Stort inntak av alkohol er også en del av pakka.

Nå blir Nina Funnell møtt med trusler for sin rapport om opptaksritualene. Selv har hun publisert en e-post med følgende innhold:

« Fu** u whore. What gives you the rights to talk shit about college guys like your some kind of fu**ing expert. You don't know shit about college or uni whore. F*** off with your rape culture bullshit

Studentene ved internatene er kjent for å slutte rekkene når de har fått kritikk for opptaksritualene og har vært lite villige til å endre på dem. Studenter ved internatene som har kritisert ritualene, har opplevd å bli trakassert og utstøtt.

Ved internatene er det framtidas ledere som går. Flere statsministre bodde på de omtalte internatene da de studerte, i tillegg til en rekke høyesterettsadvokater, skriver Sydney Morning Herald.