NTNU bevilger 7,5 millioner kroner til rassikring mot Nidelva

NTNU har bevilget 7,5 millioner kroner til å rassikre elva ved Studentersamfundet. Det utløser like mye penger fra kommunen.

Slik forestiller man seg at Nidelva rassikres mot Studentrersamfundet.

- Jeg er veldig, veldig glad. Jeg er helt overveldet, sier leder Eirik Sande i Samfundet til Adresseavisen.

Samfundet er studentenes storstue i Trondheim. Da det sto ferdig i 1929 var det 1400 studenter i byen. I dag er det 33 000, og det røde, runde huset er håpløst underdimensjonert for å huse alle aktivitetene til NTNU-studentene. Derfor har studentledere i og omkring Samfundet lenge presset på for utbygging.

LES OGSÅ: Kvikkleire stanser utbygging

LES OGSÅ: Et skritt nærmere Nordens beste studieby?

Samtidig arbeider NTNU med store utbyggingsplaner i forbindelse med den kommende samlokaliseringen av sine campuser. Det har vært et uttalt ønske å bygge på tilgjengelige tomter fra Samfundet og oppover mot Gløshaugenplatået, men kvikkleire i grunnen har satt bom for disse planene, fram til nå.

Løsningen er å rassikre grunnen ned mot Nidelva, for å hindre at eventuelle nybygg raser ut i elva. Dette koster penger. Trondheim kommune bekjentgjorde tidligere i år at man bevilger 7,5 millioner kroner til slik rassikring, under forutsetning av at NTNU spytter i samme sum. Den beslutningen kunne rektor Gunnar Bovim fortelle til Adressa at man nå har fattet.

Bygget tenkes lagt til Fengselstomta på baksiden av Samfundet. I dag brukes det til parkeringsplass.

En stund luftet rektoren tanker om å legge en park på tomta, som bytte mot at NTNU fikk bygge i Høgskoleparken. Det likte Samfundet-ledelsen dårlig. Men nå er man kommet til en enighet, som går mot at Samfundet bygger på en tredjedel av tomta mens NTNU kjøper resten og reiser bygg der som ledd i sitt storstilte campusprosjekt.

- Vi går inn i dette fordi det vil bidra til en bedre studieby. Det er viktig for NTNU at Trondheim er en god by å være student i, sier NTNU-rektor Gunnar Bovim.

Imidlertid kan han ikke love at det blir et såkalt Kam-senter (senter for kunst, arkitektur, musikk og design). Dette bygget har vært planlagt lagt til dette tomteområdet. Det kan bli Kam, og det kan bli noe annet, ifølge NTNU-rektoren.