Viderefører arbeidet for å realisere Ocean Space Centre

Regjeringen har besluttet å videreføre arbeidet for å realisere Ocean Space Centre i Trondheim.

NTNU-rektor Gunnar Bovim, stortingsrepresentant Sivert Bjørnstad (frp), stortingsrepresentant Mari Holm Lønseth (H), konsernsjef Alexandra Bech Gjørv i SINTEF og stortingsrepresentant Jon Gunnes stilte opp til fotografering i forbindelse med annonseringen av konseptvalg for Ocean Space Centre.

NTNU melder at dette ble kunngjort av Nærings- og fiskeridepartementet fredag.

Planleggingen av Ocean Space Centre startet i 2005, og ulike konsepter har vært utredet. I mars 2018 la SINTEF og NTNU fram et modifisert konsept, som nå er kvalitetssikret i henhold til statens prosjektmodell, såkalt KS1 av Supplerende analyse.

Denne kvalitetssikringen viser at konseptet er samfunnsøkonomisk lønnsomt, ifølge en artikkel på NTNUs intranett «Innsida».

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

- Viktig milepæl

På grunnlag av kvalitetssikringen har regjeringen besluttet å videreføre arbeidet inn i en prosjektavklaringsfase, såkalt OFP. I denne fasen skal sentrale elementer til en investeringsbeslutning avklares.

– Dette er en viktig milepæl. Nå har vi robust og godt konsept, men planleggingen har tatt lang tid og dagens laboratorier er i ferd med å bli nedslitte og umoderne. Rask fremdrift mot utbygging er derfor kritisk for Norge som ledende havnasjon, sier konsernsjef Alexandra Bech Gjørv i Sintef.

– For å være konkurransedyktig internasjonalt må vi utdanne kandidater med relevant kompetanse for framtidas havnæring. Gode løsninger for utdanning i samspill med forskningsvirksomheten er avgjørende, og sammen med Sintef har vi nå fått på plass et fremtidsrettet konsept som svarer på behovet. Vi er fornøyd med at dette er tillagt stor vekt i vurderingen av samfunnsnytten, sier NTNU-rektor Gunnar Bovim.

- Danner grunnlag for forskning i verdensklasse

Instituttleder Sverre Steen ved Institutt for marin teknikk mener beslutningen fra Nærings- og fiskeridepartementet betyr et steg videre for å få realisert fremtidens havromslaboratorier.

- Ocean Space Centre vil, når det står ferdig, sikre gode fremtidsrettede fasiliteter for studenter og forskere, og danne grunnlaget for at NTNUs forskning på havrom og marinteknologi fortsatt skal være i verdensklasse. Dagens lokaler og laboratorier dekker ikke fremtidens behov, og uten Ocean Space Centre er det en fare for at kompetansen og den internasjonale posisjonen som er blitt bygd opp over mange år vil forvitre, sier han.