Nord vil avvikle campus på Nesna og Sandnessjøen

Konstituert rektor Hanne Solheim Hansen har nå lagt fram sin innstilling til endring av universitetets studiestruktur.

Mange har spådd at Nesna blir lagt ned. Nå er forslaget på bordet.

Saken oppdateres

Forslaget innebærer å samle forskning og utdanning i sterkere fagmiljøer, samt endre og avvikle av aktiviteten ved enkelte studiesteder, skrives Nord universitet i en pressemelding. Siste punkt i forslaget foreslår at aktiviteten ved Nesna og Sandnessjøen avvikles.

Det var NRK som først omtalte saken. «En katastrofe for lokalsamfunnet om det skjer» sier Marius Jøsevold (SV) til NRK.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Må kutte for å nå sine mål

I forslaget foreslås det Bodø og Levanger blir universitetets hovedcampuser, hvor det satses på utvikling av universitetets sterkeste fagmiljøer. I Mo i Rana, Steinkjer og Stjørdal skal fagsatsinger spisses.

– Forslaget er en helhetlig løsning, som vil gi faglig utvikling og vekst, og styrke universitetets evne til å levere forskning og kandidater av høy kvalitet. Vi må også sørge for mer effektiv bruk av infrastrukturen og skape et handlingsrom som gjøre det mulig med nødvendig strategisk utvikling, sier rektor Hanne Solheim Hansen i pressemeldingen.

Hun påpeker at dagens ordning ikke er økonomisk bærekraftig. For at universitetet skal nå sitt mål må det kuttes i utgifter. Allikevel vil Solheim Hansen at alle nåværende ansatte ved universitetet skal få tilbud om jobb videre.

– Vi planlegger å bruke opptil tre år på omstillingen, slik at vi har tid til å finne gode løsninger på de fleste endringene, sier rektoren.

Forslaget skal behandles i universitetsstyre den 30. april. Foreslått høringsperiode er 3. mai til 15. juni. Videre vil styret få saken til endelig behandling i sitt møte 26. juni.

LES OGSÅ: Spår at Nesna kan bli lagt ned i en alles kamp mot alle

Vil tilby studier i Namsos

Hvis det er godt nok søkergrunnlag i Namsos og Stokmarknes vil disse studiestedene bestå. Søkertallene offentliggjøres torsdag 25. april.

– Forslaget beskriver at fagmiljøet hovedsakelig skal flyttes til Levanger for å bygges sterkere, men om det er søkergrunnlag vil det være et tilbud i regionene også, sier kommunikasjonsansvarlig Andreas Førde.

Rektror mener at færre studiesteder og en ytterligere styrking i Bodø og Levanger både vil øke universitetets forskningsbidrag, kvaliteten på studiene og sikre at økonomiske ressurser i størrelsesorden 50 millioner kroner årlig kan vris fra infrastruktur til faglig aktivitet, skrives det i pressmeldingen.

- Synd for lokalsamfunnet

Marius Jøsevold fra SV, som selv fra Nesna, og tar beskjeden tungt.

– Det er både sorg og vantro som slår meg. Det vil være er en katastrofe for kommunene på Helgeland. Og for Nesna som samfunn om styret vedtar å legge ned Nesna som studiested, sier han til NRK.

I et tidligere intervju med UA sa Jøsevold at hvis Nesna blir nedlagt, vil Helgeland i stor grad bli et svart hull i utdanningsnorge.

- For lokalsamfunnet er den gamle lærerhøyskolen i Nesna en hjørnesteinsbedrift. Den feiret hundreårsjubileum i fjor og har bidratt til å utdanne helgelendingene. 70 prosent av lærerne på Helgeland er utdannet herfra, sa han.

LES OGSÅ: - En dyp krise hvis Nesna blir nedlagt

- Rasering

Fylkesordfører Tore O. Sandvik er krass i sin kommentar til Adresseavisen:

- Styret opptrer på ordre fra regjeringen og dette forslaget raserer studiemiljøet i Namsos, på Steinkjer og i Verdal. Stikk i strid med formålet da Høgskolen i Nord-Trøndelag ble etablert. Dette er villet politikk fra regjeringen, og det truer også i neste omgang sykehuset i Namsos, tverrfagligheten i Steinkjer knyttet til bio- og sirkulærøkonomi og undergraver samspillet med teatermiljøet i Verdal. Nord Universitet løsriver seg fra det samfunnet de er til for, sier han til avisa.

Hanne Solheim Hansen
utdanningskomite besøker ntnu Marius Meisfjord Jøsevold