Forskere fant kokain i krepsdyr

Forskere fant kokain i samtlige prøver av et ferskvannskrepsdyr da de skulle teste elver for kjemikalier øst i England, viser en studie.

Forsker Nic Burry ved universitetet i Suffolk mener «usynlig» kjemisk forurensning må settes mer på dagsorden.

Forskere ved King's College i London gjorde det de kaller et overraskende funn etter å ha tatt prøver 15 ulike steder i Suffolk, et distrikt øst i England.

I samtlige prøver fant de kokain i krepsdyret ferskvannstangloppe, en art som er vanlig å finne i elver i England. I prøvene fant de også det ulovlige bedøvende legemiddelet ketamin.

Risiko for dyreliv

Førsteforfatter av studien Thomas Miller sier at konsentrasjonen av stoffene var lave, men sier stoffene kan utgjøre en risiko for dyrelivet.

Ifølge forskerne kan man forvente å finne slike stoffer i urbane områder som London, men ikke på mindre steder og mer landlige områder.

– Hvorvidt forekomsten av kokain i maritime dyr bare er et problem i Suffolk eller er et mer utbredt problem i Storbritannia og i resten av verden, må det forskes mer på, sier forsker Nic Burry ved Universitetet i Suffolk, som også deltok i studien som er publisert i forskningsmagasinet Environment International.

«Usynlige» stoffer

Burry sier til BBC at «usynlig» kjemisk forurensning, som narkotika, må settes mer på dagsorden.

I tillegg til kokain og ketamin, fant de også forbudte plantevernmidler og andre legemidler.

Blant de stedene som ble undersøkt, var elvene Alde, Box, Deben, Gipping og Waveney, skriver den britiske TV-kanalen.

Ferskvannstangloppen de undersøkte, Gammarus pulex, kan bli opp til 2 cm lang.