Reiseløftet – et virtuelt tiltak?

NTNU har avtale med et reisebyrå som ikke kan hjelpe de ansatte med å ta tog i utlandet. Dette må NTNU gjøre noe med, skriver Heidi Brøseth i dette innlegget.

Førsteamanuensis Heidi Brøseth velger gjerne miljøvennlig transport. Men å ta toget til Berlin, viste seg å bli vanskelig.
Publisert Sist oppdatert

NTNU har lansert kampanjen reiseløftet. Ifølge reiseløftets nettside er målet: «å redusere vårt [NTNUs] klimafotavtrykk på reiser». De ansatte oppfordres til å gjennomføre en spørreundersøkelse om reisevaner. Det er også planlagt en 3-uker lang konkurranse hvor det skal spares Co2 ved å reise mer bærekraftig. Jeg antar at reiser i denne sammenhengen både er de daglige reisene mellom bosted og jobb og jobbreisene til andre deler av verden. Den første kan gjøres mer miljøvennlig ved å bruke kollektivtransport, kjøre elbil, sykle, gå eller samkjøre med naboen. Ifølge Khrono 31. januar 2019 er universitetene i CO2-toppen, og den viktigste grunnen er flyreiser. Jeg vil tro at de færreste ved NTNU har fly som daglig transportmiddel mellom bosted og jobb, og dermed er det de andre reisene, dvs. tjenestereisene, som utgjør det største problemet, og som det vil ha størst effekt å gjøre noe med.

Tog til Berlin? Niks

Jeg applauderer alle tiltak som setter fokus på klimaproblemene, og som faktisk fører til handling og endring. Reiseløftet 2019 gjorde at jeg bestemte meg for at jeg på min neste jobbreise til Tyskland i mai skulle velge tog. Jeg tok derfor kontakt med Berg-Hansen, som er det reisebyrået vi NTNU-ansatte skal bruke når vi skal på tjenestereise. Først gikk jeg inn på websiden til Berg-Hansen, valgte fanen Tog, skrev inn Trondheim i «fra-feltet», men da jeg skrev Berlin i «til-feltet» skjedde det ikke noe. Eller det som skjedde var at feltet sto tomt uansett hvor mange ganger jeg skrev Berlin. «Tekniske problemer», tenkte jeg. Jeg skrev dermed en e-post hvor jeg forklarte at jeg skulle til Berlin med tog. Jeg ga reisebyrået to ulike datoer for tur og retur; jeg vil jo gjerne være litt fleksibel og ikke gjøre jobben til reisebyrået vanskelig. Her er svaret:

Hei, vi kan dessverre bare bestille tog i Norge.

NTNU vil altså at vi vitenskapelig ansatte skal reise mer miljøvennlig, men har avtale med et reisebyrå som ikke kan hjelpe de ansatte med å planlegge og bestille tog – annet enn i Norge! Jeg kan godt forklare hva dette betyr: å bestille fly til Berlin gjennom Berg-Hansen ville tatt meg 5-10 minutter, og jeg ville fått alle kvitteringer automatisk inn i mailboksen, som jeg lett kunne ha registret i reiseregningssystemet. For å bestille tog må jeg da selv gjøre alt research-arbeidet; jeg må gå inn på flere websider for å finne togavganger og booke. Jeg bekymrer meg for om jeg rekker overgangen i Göteborg: Er 8 minutter egentlig nok for å komme seg fra Oslo-toget til Berlin-toget? Det hadde vært utrolig greit å få snakket med reise-ekspertisen, f.eks. Berg-Hansen, om dette. Jeg har tidligere spurt dem om hvor mye tid jeg trenger på «connecting flights», og dét kan de svare på. Å bestille fly via Berg-Hansen er utrolig lett og krever lite tid av den enkelte NTNU-ansatt, mens å bestille tog er umulig og dermed vil det miljøvennlige valget kreve mye ekstra innsats og tid av den enkelte ansatt. Det burde vært motsatt, eller i det minste like lett.

Ordning må på plass

Jeg foreslår at Christian Solli tar kontakt med Berg-Hansen og sørger for at reisebyrået i løpet av svært kort tid kan tilby denne tjenesten til NTNU-ansatte. Hvis Berg-Hansen ikke har anledning eller kompetanse til det, foreslår jeg at NTNU snarest inngår en avtale med et reisebyrå som kan hjelpe de ansatte med å finne togreise og bestille den – også når reisen går utenfor Norge.

Det er vel litt for optimistisk at dette går i orden før min reise til Berlin i mai, men jeg håper Christian Solli kan gi meg et estimat på når ansatte ved NTNU kan starte å bestille tog til utlandet, og hvilket reisebyrå vi skal/kan bruke til dette.