Vil ha slutt på personlig oppmøte under eksamen

Faglærerne Solveig Bøe og Arve Hjelseth måtte ta buss på kryss og tvers for å hjelpe studenter under eksamen. Nå foreslår de at NTNU dropper personlig oppmøte.

Å ta buss hit og dit tar tid, konstaterer professor Solveig Bøe ved Institutt for filosofi og religionsvitenskap, (Arkivbilde)

Professor Solveig Bøes arbeidssted er på Dragvoll. Da studentene hennes på fredag hadde eksamen i de nye lokalene på Sluppen, måtte hun ta bussen.

- Det ble en slitsom tur siden det ikke går noen direktebuss mellom Dragvoll og Sluppen. I tillegg var jeg ikke kjent med bussholdeplassen der og rotet litt på tilbaketuren, men det var min egen feil, forteller Bøe.

Telefonisk kontakt

Siden studentene ofte sitter spredt, et fåtall i ett lokale og flertallet et annet sted, mener hun NTNU bør vurdere om faglærerne heller bør ha telefonisk kontakt med studentene framfor personlig oppmøte, eller trøsterunde som det også kalles. Fra folk som har tatt fag der, har hun hørt at Universitetet i Oslo har åpnet opp for dette, men har ellers ikke kjennskap til hvordan de praktiserer dette.

At studentene er spredt over flere lokaler under eksamen, er noe nytt etter at lokalene på Sluppen ble tatt i bruk, mener hun. Før var dette ikke noe problem. Studentene var på samme plass.

- Med en gang man ikke har bil og må ta buss, da oppstår problemet. Det er ikke alltid bil er tilgjengelig og at alle har bil. Trøsterunde i seg selv er helt fint, men hvordan vi organiserer den bør diskuteres, sier hun.

- Må de sitte 3 km fra hverandre?

Førsteamanuensis Arve Hjelseth er enig. Han valgte også å ta bussen fra Dragvoll da han skulle på trøsterunde. Først dro han til hoveddelen av studentene på Kalvskinnet, deretter de to som satt på Sluppen. Halve dagen hadde gått da han var tilbake på kontoret.

- Det var tungvint. Hadde jeg visst hvor vanskelig det var å komme til Sluppen med buss, så hadde jeg tatt bilen, sier Hjelseth.

Fra instituttet fikk han beskjed om at det var mulig å ta taxi. Det avsto han fra, men angret etterpå. Samtidig synes han å farte med taxi fra Dragvoll til Kalvskinnet, videre til Sluppen og så tilbake til Dragvoll er sløsing med penger.

Hjelseth brukte såpass lang tid på å komme seg fra A til Å, at han ble oppringt av ei eksamensvakt på Sluppen som etterlyste ham.

Han vet ikke hvorfor et par studenter sitter ett sted og alle de andre et annet, men går ut fra at det har med tilrettelagt eksamen i gjøre. Han stusser på hvorfor ikke tilrettelegging kan skje i samme eksamenslokale som de andre, slik det var før.

- Jeg kan ikke forstå at det er nødvendig at de sitter 3 kilometer fra hverandre. Jeg har drevet med fjernundervisning. Da var det vanlig at studentene satt på ulike steder og jeg var tilgjengelig på telefon. Det vil være en grei løsning for studentene i Trondheim også. Det bør bli slutt på denne fartinga, slår han fast.

- Populær ordning for studentene

Leder Annikken Løe ved Avdeling for studieadministrasjon forteller at NTNU har et rektorvedtak på tilstedeværelse for faglærere eller stedfortredere i eksamenslokalet under skriftlig eksamen. De er pliktig til å være til stede én gang i løpet av eksamen. Videre skal de være tilgjengelig på telefon så lenge eksamen varer. De skal videre henvende seg til kandidater som viser at de har et spørsmål, men skal bare svare på forespørsler om mulige feil, mangler eller uklarheter i oppgaveteksten. Er det trykkfeil eller nødvendige endringer i oppgaveteksten, skal alle få beskjed om dette.

- Jeg kan forstå at faglærere kan synes det er tungvint å ha studenter på to ulike steder, og at de må reise mellom disse i løpet av dagen, sier Løe.

Hun opplyser at NTNU har eksamen på Eksamenshuset på Sluppen, Sukkerhuset på Kalvskinnet og på Idrettssenteret på Dragvoll.

Videre forteller hun at de legger 5 og 6 timers digital eksamen til Sukkerhuset siden de er avhengig av å ha eksamen klokka 09 og 15 på Sluppen, det vil si to skift. Studenter med behov for tilrettelegging gjennomfører eksamen på Sluppen, hvor alt er lagt til rette for disse studentene.

- Vi forsøker så godt det lar seg gjøre å legge en best mulig plan for eksamen, men det er ikke alltid at kabalen går opp slik alle ønsker, sier hun.

Eksamensgjennomføringa blir alltid evaluert etter endt eksamensperiode, inkludert tilbakemeldinger på hva som bør gjøres annerledes, lover Løe. Men:

- Vi opplever at studentene setter stor pris på at faglærer eller stedfortreder er innom denne viktige eksamensdagen. Så vidt jeg har registrert, har vi heller ikke mottatt tilbakemeldinger fra faglærerne på at dette er ei ordning vi bør slutte med, sier hun.

Arve Hjelseth er sosiolog ved NTNU.