I Niels Henrik Abels fotspor:

Andreas Alberg (16) vant Abelkonkurransen for tredje år på rad

Han ble kåret som årets nykommer i 2017. Vant i 2018, vant igjen 2019 og vant i 2020.

Kunnskapsminister Trine Skei Grande var den tredje i rekken som fikk gleden av å dele ut Abelkonkurransens førstepris til Andreas Alberg.

Nå skal han videre for å representere Norge i OL i matematikk. Det er ikke første gang, for Andreas Alberg fra Oslo katedralskole har vunnet Abelkonkurransen tre år på rad.

16-åringen fikk utdelt førstepremien av kunnskaps- og integreringsminister Trine Skei Grande i Dokkhuset i Trondheim tirsdag kveld.

2018: Andreas (14) vant Abelkonkurransen
2019: Vant for andre gang på rad

3200 deltakere

– Noe av det flotteste med Abelkonkurransen er at den bidrar til å skape en arena der elever som er flinke i realfag får mulighet til å vise det - og til å konkurrere. Gratulerer til en verdig vinner, sier Grande i en pressemelding.

3218 elever fra 236 skoler deltok i Abelkonkurransens første runde, som ble arrangert i november. 359 elever kvalifiserte seg til andre runde. Av disse deltok 325 elever fra 113 skoler.

Andreas Alberg utkonkurrerte 24 andre finalister i den gjeveste realfagskonkurransen for elever på ungdoms- og videregående skoler i Norge, ifølge Matematikksenteret. Det sørget for at han fikk førstepremien på 15 000 kroner og muligheten til å representere Norge i den internasjonale matematikkolympiaden i St. Petersburg i Russland 8.-18. juli i år.

Den eneste som fikk til siste geometri-oppgave

– Det var spenning helt til slutt, og jeg var nervøs. I Abelkonkurransen er det veldig mange gode konkurrenter, så jeg var ikke sikker på å vinne. Det som gjorde utslaget var at jeg var den eneste som fikk til den siste geometri-oppgaven, sier vinneren i pressemeldingen.

Andreplassen gikk til Philip Berg Sveen fra Nydalen videregående skole, og Christoffer Grøndal Tryggestad fra Oslo katedralskole tok tredjeplassen. Fjerdeplassen gikk til Andreas Notøy fra Sandefjord videregående skole, femteplassen til Erik Mjaanes fra Oslo International School og sjetteplassen til Elias Ekern Baird fra Danielsen videregående skole.

PGS Utfordrerprisen gikk til den yngste deltageren i Abelkonkurransen, David Strømme Eikeland, Orstad skule.

Seismikkselskapet PGS er hovedsponsor for Abelkonkurransen og inviterer samtlige finalister til å besøke sitt hovedkontor i Oslo. Målet er å gi elevene et innblikk i hvordan PGS bruker matematikk i praksis for å kartlegge geologien under havbunnen og tilrettelegge for at oljeselskapene enklere skal finne olje og gass ved å bruke seismikkdata.

2017: Marius (18) regnet seg til topps

Til matte-OL i Russland

– Jeg tenker ofte på oppgaver mens jeg går, for eksempel på vei til skolen, sa Alberg til UA etter å ha vunnet Abelkonkurransen for første gang i 2017.

Han anslo at han brukte 15-20 timer i uka på matematikk og sa at han tenker på matematikk som toppidrett.

- Jeg gjør det greit i andre realfag også, men jeg velger å fokusere mest på matematikk. Det er ikke nok tid til å bli best i alle fag. Jeg tenker litt på matematikk som toppidrett, at jeg velger en gren å satse på, sa det da 14 år gamle matematikktalentet.

Finalistene konkurrerte også om en plass i årets OL-tropp i matematikk. Seks finalister (de tre beste fra finalen, samt tre som velges ut basert på resultater fra finalen og resultatene i den nordiske konkurransen) representerer Norge i den internasjonale matematikkolympiaden i St. Petersburg, Russland 8.-18. juli 2020. Andreas Alberg er naturligvis klar for et nytt OL som vinner av Abelkonkurransen.

De beste jentene skal konkurrere i European Girls Mathematics Olympiad i Egmond and Zee, Nederland 15.-21. april 2020.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.