Folkehelsa vurderer å spore folk via smarttelefoner for å begrense smitte

Norske myndigheter jobber med en app for å spore bevegelsene til folk og rapportere inn til Folkehelseinstituttet, melder NRK.

En app som viser om man har beveget seg for nær smittede personer er under utvikling (ill.foto).

I arbeidet med smittesporing jobber myndighetene med en app for smarttelefoner som skal kunne spore bevegelsene til personene som bruker appen, etter det NRK kjenner til.

Målet skal være å se hvem som kan ha vært i nærheten av en smittet person, og dermed hjelpe til med å stoppe smitten.

Det er det statlige forsknings- og utviklingsselskapet Simula Research Laboratory som samarbeider med Folkehelseinstituttet for å utvikle tekniske løsninger i kampen mot koronaviruset.

- Vurderer slik løsning

Simula vil ikke kommentere NRKs opplysninger og henviser til Folkehelseinstituttet.

– Vi vurderer en slik løsning, men beslutningen om hvorvidt dette skal benyttes er ennå ikke tatt, sier Gun Peggy Knudsen, områdedirektør for helsedata og digitalisering i FHI, til NRK.

Heidi Beate Bentzen, som forsker på personvern og helserett ved Universitetet i Oslo, advarer om at slike data kan avsløre mye om en persons liv, og bare må brukes til koronabekjempelse og så slettes.

– Opplysningene må kun benyttes til bekjempelse av koronaviruset, sier hun.