Oppfordrer studenter til å bli værende der de er

Landets høgskoler og universiteter stenges. Kommuneoverlegen i Tynset frykter nå stor reisevirksomhet blant studentene og oppfordrer dem til å bli der de er.

NTNUs campuser er tomme for studenter og ansatte. Bare nøkkelpersonell skal være fysisk på campus. (arkivbilde)

Artikkelen er oppdatert fredag 16:10

Helsedirektøren ber folk om ikke å dra på hytta.

– Studenter og elever som nå har fått fri, bør oppholde seg der de er. Regjeringens beslutning torsdag om å stenge landets høgskoler og universiteter virker være svært lite gjennomtenkt slik den er nå, sier kommuneoverlege Tor Halvor Bjørnstad i Tynset til Arbeidets Rett.

Det finnes cirka nærmere nesten 300.000 studenter i høyere utdanning bosatt i Norge, ifølge tall fra SSB.

Nå frykter Bjørnstad at regjeringens beslutning vil utløse betydelig reisevirksomhet for studenter som vil reise hjem.

– Beslutningen vil sette store befolkningsgrupper som er smitteeksponert i bevegelse, og det er svært uheldig, mener han.

Han legger til at noe av det viktigste med smittevernarbeid er at folk ikke flytter på seg. Kommuneoverlegen mener at regjeringen bør innføre langt strengere reiserestriksjoner også innad i Norge.

Helsedirektør Bjørn Guldvog sier fredag ettermiddag at folk nå ikke bør dra på hytta eller til lokalsamfunn langt unna.

- Det å utsette flere små lokalsamfunn for smitte, er uheldig, sier han til VG.

For også hyttefolket kan bli syke.

- Vi må huske på at mange av disse småsamfunnene som folk reiser til på hytta, har færre ansatte i helsetjenesten, sier han til avisa.

Mange hyttekommuner har bedt hyttegjester om å bli hjemme i helga.