Etterlyser ordentlig opplæring i smittevern for medisinstudentene

Leder for medisinstudentene, Håvard Ulsaker, sier studentene har fått varierende opplæring i smittevern på studiet. – Arbeidsgiverne må gi skikkelig smittevernopplæring før medisinstudentene sendes ut i front. Hvis ikke kan de sette både seg selv og pasienter i fare, sier han.

Håvard Ulsaker, leder for Norsk medisinstudentforening

Mange sykehus og sykehjem annonserer i disse dager etter ekstra arbeidskraft. Medisinstudentene er ettertraktet, og spesielt 5.- og 6- årsstudentene, som har mulighet til å få midlertidig legelisens.

– Det er et stort behov akkurat nå. Det er aller mest fordi så mange ansatte er satt i karantene, og foreløpig ikke fordi pågangen av pasienter er så voldsom, sier Ulsaker, som er leder for Norsk medisinstudentforening, og student ved NTNU.

Han oppfordrer medisinstudentene til å stille opp, og ta kontakt med sykehuset der man bor eller med kommunehelsetjenesten.

– Endel har allerede deltidsjobber i helsetjenesten, da bør de ta kontakt med sin arbeidsgiver og høre hvordan de best kan bidra, sier han.

Har fått varierende opplæring

Samtidig understreker Ulsaker hvor viktig det er at medisinstudentene får skikkelig opplæring i smittevern på arbeidsplassen.

– Studentene har nok fått varierende opplæring i bruk av smittevernutstyr i løpet av studiet. Det er teoretisk undervisning om smittevern, og man har kanskje fått demonstrert riktig bruk av smittevernsutstyr, sier Ulsaker.

Han mener arbeidsgiverne her har et ansvar for å gi skikkelig opplæring i rutinene ved arbeidsplassen.

– Smittevernsarbeidet er veldig viktig. Ting må gjøres i riktig rekkefølge, og smittefarlig utstyr må håndteres riktig. Det er også viktig at studentene etterspør opplæring når de ikke føler seg kompetente, sier Ulsaker.

Han påpeker at medisinstudentene må regne med å bli sendt ut i front.

– Vanligvis bemannes ofte akuttmottakene med yngre leger og flere medisinstudenter på de eldste kullene vikarierer i mottakene. Der møter de et ufiltrert utvalg av pasienter. Det er utrolig viktig at de da vet hvordan de skal unngå smittefare. Hvis ikke kan de sette både seg selv, kolleger og andre pasienter i fare, sier Ulsaker.

Ulsaker har også, sammen med Xenia Cappelen, skrevet en kronikk i Dagens Medisin om saken.

Bør forsikre seg om at de kan nok

Dekan Björn Gustafsson ved Fakultet for medisin og helsevitenskap ved NTNU sier studentene får både teoretisk og praktisk opplæring i smittevern.

– Det vil likevel være klokt om den enkelte student- når de går inn i en jobb- i samråd med helsetjenesten forsikrer seg om at de har tilstrekkelige kunnskaper i den helt spesielle situasjonen vi nå befinner oss i, sier Gustafsson.

Han sier ansvaret for at de beskytter seg og pasientene godt nok, ligger hos den helsetjenesten som tar imot studentene.

– De må sikre at alle har god nok kompetanse i smittevern når de starter i jobben.

UA har forsøkt å få kommentar fra St. Olavs hospital til hva slags opplæring studentene vil få, men sykehuset hadde ikke mulighet til å kommentere saken mandag.

Må få betalt

Ulsaker påpeker også at medisinstudentene må få betalt for jobben de gjør.

VG skrev nylig at Oslo universitetssykehus oppfordret studentene til å jobbe gratis.

– Det var veldig spesielt at de oppfordret studentene til å jobbe gratis, alle andre sykehus har vært tydelige på at studentene skal få betalt for den jobben de gjør. Det skulle bare mangle, sier Ulsaker.

OUS har nå fjernet denne annonsen, og ifølge VG sier forskningsleder Dan Atar ved OUS nå at de forstår at annonsen ble feil.

Dilemma

Medisinstudentene kan komme i et dilemma når det gjelder hva de skal prioritere framover, sier Ulsaker.

– Skal de jobbe mot eksamen eller skal de jobbe på sykehus? Medisinstudentene må regne med at det blir en form for eksamen til våren, og vårt råd er at de forbereder seg på det, midt oppi denne situasjonen. Hver enkelt må vurdere hvordan han eller hun skal prioritere, sier Ulsaker.

Mye av undervisningen er nå nettbasert.

– Dette vil også være tilgjengelig for selvstudier i etterkant, sier han.

– Ville dere heller hatt eksamen til høsten?

– Nei, vi ønsker ikke at eksamen skal utsettes, spesielt er dette viktig for sisteårsstudentene. De skal starte i turnus 1. september, såkalt LIS1, og det rekker de ikke hvis eksamen blir utsatt, sier han.

Han påpeker at turnuslegene vil bli god arbeidskraft fra høsten av.

– Vi håper at vi får på plass flere LIS1- stillinger, og at de kan begynne å jobbe allerede i juni. Folkehelseinstituttet har antydet at koronasmitten kan nå sin topp i sommer, og da trenger vi LIS1-legene, sier Ulsaker.

Ønsker at studentene skal jobbe

UA har spurt dekan Björn Gustafsson om studentene bør prioritere eksamensforberedelser eller jobbing ved sykehuset nå utover våren.

Gustafsson sier fakultetet ønsker at medisinstudentene og sykepleierstudentene skal bidra inn i helsetjenesten der det er behov for det.

– Vi jobber sammen med de andre fakultetene med å vurdere hvilke følger dette eventuelt vil få for eksamen, sier han.

Björn Gustafsson