- Mange av oss strever med tusen tanker i disse dagene

Tusen tanker i hoder, lavere konsentrasjon og dårlig samvittighet.  - Det er ikke bare å fortsette som før med hjemmekontor, sier seniorrådgiver Marit Svendsen.

Marit Svendsen har fått rigget seg til hjemme. Tankene surrer og det er ikke lett å konsentrere seg, forteller hun.

I likhet med mange andre fra NTNU jobber hun hjemmefra i disse dagene. Det synes hun ikke er bare enkelt.

- Vi skal være så rasjonelle i akademia. Hjulene, det vil si undervisninga, skal gå sin gang. Men vi er ikke maskiner eller roboter, vi er mennesker. Vi kan ikke sitte hjemme å tro at vi er like produktive som tirsdag i forrige uke, sier hun.

Selv jobber hun ved Avdeling for utdanningskvalitet, men har også faglærerne i tankene.

- Det må være veldig vanskelig å være faglærer akkurat nå, og bare bli kastet ut i krav om å få opp digital undervisning på en to tre. De strever vel også med kaos og tusen tanker, sier hun.

Les alle UAs saker om koronaviruset her

Tankene surrer

Svendsen tror det er rart for mange ikke å være på jobb og sitte hjemme alene. Sånn er det i hvert fall for henne. Tankene surrer, det er dramatisk det som skjer i samfunnet og verden rundt oss. Hva gjør andre nå, hvordan klarer de å fokusere på jobben? Savnet av kolleger, faglige treff og samtaler i lunsjen. Mye er nytt, mye skal organiseres. En følelse av ikke å få gjort det du skulle ha gjort. Da kommer den dårlige samvittigheten.

- Jeg håper noen fra NTNU kan si noe om at det er helt greit for ansatte å ikke være så produktive som vanlig og at det er kaos i hodet. Jeg trenger noen som beroliger oss. Som sier at dere strever litt nå, men at det er greit i en så ekstraordinær situasjon, sier hun.

Begynner å fungere

Svendsen forteller at det ble litt hektisk i forrige uke da de måtte dra hjem. Det var ikke så gjennomtenkt. Fredag var nettet ustabilt og tregt.

- Mandag gikk det bedre. Jeg hadde et skypemøte med tre andre kolleger og det fungerte fint. Tirsdag skal vi ha en skype-lunsj. I går kveld fikk vi epost fra leder med informasjon om hvordan vi skal håndtere den vanskelige situasjonen hos oss, forteller hun.

Klokka 07.00 i dag dro hun på jobb for å hente en skjerm. Da tok hun med seg feil kabel. Da blir det en ny tur onsdag morgen.

- Fint om noen sier de ser oss

Det er den praktiske biten, så kommer alt det andre. Alle kjenner noen som er utenlands, noen i karantene og noen bekymrer seg for økonomien og andre for familien. Selv har Svendsen ei gammel mor, som hun er usikker på om hun skal tørre å besøke. Så er det alle dem som har små barn i huset samtidig som de skal prøve å jobbe.

- Da hadde det vært fint hvis noen fra NTNUs toppledelse sa: Vi ser dere. Vi forstår at det er kaotisk. Gjør det dere klarer, så ser vi situasjonen an. Gå deg en tur daglig, få energi, oppfordrer Svendsen.

Lederne er også travle og sitter i beredskapsmøter. Da er det heller ikke så lett for dem å ivareta og se de ansatte.

- Dette er ikke noe kritikk fra meg, men det er fint å føle at en ikke er alene i verden. Alle skjønner at det er kaos nå, da er det fint å føle at en står sammen i kaoset, sier hun.

- Heroisk innsats

Akkurat mens vi snakker sammen, kommer det en e-post fra rektor Anne Borg til NTNUs ansatte.

«Akkurat nå er det viktig for meg å uttrykke en takknemlighet og en stolthet over den jobben dere legger ned på vegne av NTNU og samfunnet», skriver hun.

Hun berømmer innsatsen til de ansatte:

«Det har blitt lagt ned en heroisk innsats som går langt ut over det som kan forventes selv i en krisesituasjon, for å følge opp studenter og drive virksomheten videre innenfor de rammer som denne krisen gir. Det er tydelig at det store NTNU-hjertet banker i organisasjonen. For det blir jeg både stolt og ydmyk.»

Omtanke for andre

Videre skriver hun:

«Mange opplever stor usikkerhet og er bekymret for den situasjonen vi står i. Det har jeg stor forståelse for. Tankene mine er hos dere og deres nærmeste, på NTNU som arbeids- og studiested og på samfunnet vårt. I den forbindelse oppfordrer jeg dere også til å ha et ekstra blikk og omtanke for medarbeidere og kolleger som nå har det vanskelig. Mange har sine nærmeste i risikoutsatte grupper og er bekymret. Ta vare på hverandre.»

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram