Sterke reaksjoner på forslag om alder som sorteringskriterium

Et utkast til notat om prioriteringer i helsevesenet ved forverret koronasituasjon foreslo alder som kriterium for utvelgelse. Reaksjonene lot ikke vente på seg.

Helsedirektoratet vurderte å gjøre så harde prioriteringer mellom pasienter at det utløste sterke reaksjoner blant fagfolk som ble invitert til å avgi høringsuttalelser til et høringsnotat fra Helsedirektoratet, skriver NRK på sine nettsider. Notatet var også tema for «Debatten» på NRK TV torsdag kveld.

Trinn 1, 2 og 3

En foreløpig siste versjon av notatet, «Prioritering av helsehjelp i Norge under Covid-19 epidemien», ble lagt fram i går torsdag. Et tidligere utkast ble sendt ut på høring noen dager tidligere. I det utkastet ble det luftet forslag om å innføre alder som kriterium for hvem som skulle få behandling mot korona, gitt en situasjon hvor helsevesenet blir satt under sterkt press.

I dag befinner helsevesenet seg i det man definerer som Trinn 1, og alle får behandling. Dersom situasjonen blir vesentlig mer presset, og man går over i Trinn 2, lå det inne i denne versjonen av notatet et forslag om at pasienter over 80 år blir nedprioritert.

Ved en ytterligere forverring, til Trinn 3, vil nedprioriteringen omfatte alle pasienter over 60 år.

I gårsdagens framlagte versjon var henvisninger til alder som kriterium tatt ut.

- Advarer på det sterkeste

En av dem som reagerte på alderskriteriet var Professor Jon Magnussen ved fakultet for medisin og helsevitenskap ved NTNU. Magnussen skriver dette i sitt høringssvar:

«Jeg vil på det sterkeste advare mot å innføre alder som et eksplisitt prioriteringskriterium. Det er en vesensforskjell på å avstå fra behandling av eldre med dårlig klinisk prognose, og et generelt alderskriterium. Det første vil ikke være i strid med dagens kriterier, det siste er vanskelig å finne en god begrunnelse for. Innføring av alder som kriterium vil bryte med all tidligere tenkning innenfor prioriteringen, og neppe finne støtte i befolkningen».

Ved siden av NTNU deltok Den norske legeforening, Norsk Sykepleierforbund, Universitetet i Oslo og Universitetet i Bergen i høringsrunden.

Les alle UAs saker om koronaviruset her

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram