Korona:

Frykter at unge kan miste jobben før den har startet

Koronapandemien får store økonomiske konsekvenser for studenter som mister deltidsjobb. De snart ferdigutdannende kan også få store problemer.

- Vi så dessverre under oljekrisen at de unge var blant de første til å ryke ut ved nedbemanninger og permitteringer. Det samme kan skje nå, sier Tekna-president Lise Lyngsnes Randeberg.

Fagforeningen Tekna frykter at mange går rett inn i permittering eller mister jobben før de har rukket å starte opp.

Teknas arbeidsmarkedsundersøkelse blant nyutdannede for 2019 viser at 72 prosent av nyutdannede teknologer og realister får jobb før studiene er avsluttet. Koronapandemien fører til at flere risikerer å miste jobben før de har begynt eller at de blir permittert, mener Tekna.

De unge var blant de første til å ryke under oljekrisen

- Vi så dessverre under oljekrisen at de unge var blant de første til å ryke ut ved nedbemanninger og permitteringer. Det samme kan skje nå, dersom koronakrisen blir langvarig. De nyutdannete mangler erfaring, som sammen med kompetanse er de viktigste kriteriene ved utvelgelse av hvem som skal gå, sier Tekna-president Lise Lyngsnes Randeberg i en uttalelse på Teknas nettsider.

Den ferskeste arbeidsmarkedsundersøkelsen viste at over 91 prosent av alle de nytdannede Tekna-medlemmene som avsluttet studiene sommeren 2019 var i arbeid fem måneder senere. Under sju prosent rapporterte at de var arbeidsledige. Etter oljekrisen rapporterte 16 prosent at de var ledige i 2016. Ifølge Tekna var ledigheten før oljekrisen på fem prosent.

Under oljekrisen mellom 2014 og 2017 erfarte Tekna at mange unge mistet jobben før de rakk å starte opp eller like etter oppstart.

- De fleste var i arbeid ganske fort

- Da var det også krise, og mange unge måtte snu i døra. Det viste seg likevel at disse var svært dyktige til å tilpasse og omstrukturere seg. Mange tok tilleggsutdanning, og flere var flinke til å dokumentere at kompetansen var relevant utenfor olje- og leverandørindustrien. Ganske fort var de fleste i arbeid, sier Randeberg.

Tekna-presidenten ber nyutdannede som får beskjed om at de mister jobben om å tenke positivt og alternativt. Hun viser til at det er mange jobbmuligheter med en mastergrad innen teknologi og realfag.

- Sett deg ned og vurder hva det er du kan tenke deg å gjøre, og lag en strukturert oversikt over hvilken kompetanse du faktisk har. I tillegg er det viktig ikke å miste motet og tenke langsiktig. Vi er midt i en ekstrem periode, og det kommer en tid etter dette, sier Randeberg.

Tekna har også laget følgende liste som du bør se på om arbeidsgiver ønsker å si opp kontrakten din:

* Først og fremst, hva er årsaken til terminering av arbeidsforholdet? Dette blir en konkret vurdering av hvilken situasjon virksomheten står i.

* Er det mulig å utsette oppstarten for arbeidsforholdet? Merk at dette kan få konsekvenser for opptjening av mellom annet sykepenger.

* Dersom arbeidsgiver ikke formelt sier deg opp – men viser til at de ikke har jobb til deg – da må du hevde at de må gi deg en oppsigelse, og at du har rett på lønn i oppsigelsestid.

* Er det mulig å forsøke å forhandle om en minnelig løsning? Dette kan særlig være aktuelt der du bare har 14 dagers oppsigelsestid – argument som at dette skaper en uforutsigbarhet for deg økonomisk, samt at du har liten tid på å finne deg ny jobb kan være relevante i denne sammenheng.

* Dersom arbeidsgiver hever kontrakten uten å betale deg i oppsigelsestid, må du ta kontakt med fagforeningen.

Lånekassen jobber med løsning for deltidsansatte

Mange studenter har deltidsjobb ved siden av studiene og har havnet i økonomisk trøbbel som følge av koronapandemien. Lånekassen har fått i oppdrag å finne en midlertidig løsning for å hjelpe disse. Det er en del av krisepakken som politikerne har blitt enige om.

Studenter som er permitterte fra deltidsjobb har som hovedregel ikke rett til dagpenger.

- Vi jobber tett med Kunnskapsdepartementet for å finne en løsning, og vil gjøre denne kjent så snart den er klar, sier administrerende direktør Nina Schanke Funnemark i Lånekassen i en uttalelse på Lånekassens nettsider.

Tirsdag ettermiddag har det foreløpig ikke kommet noen avklaring på dette.

LES OGSÅ: Masterstudenter er utestengt fra laboratoriene

Les alle UAs saker om koronaviruset her.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.