- Gå ut på trappa og rop høyt hvis du blir sinna

I 30 år har Geir Arild Espnes forsket på folkehelse ved NTNU. Det mener han kommer godt med når han nå som ordfører på Oppdal skal håndtere koronakrisa.

- Å ha jobbet med så mange ulike ting i NTNU-systemet over 30 år gir meg en erfaringsbakgrunn som er nyttig nå, sier professor og ordfører Geir Arild Espnes.

- Det er psykisk slitsomt å være ordfører og tillitsvalgt for alle i kommunen fordi ansvaret er så stort. Ingen har svar på hvordan dette skal gjøres, vi må gå opp ruta på egen hånd, sier en travel Espnes til Universitetsavisa.

Siden 2019 har forskeren vært ordfører for Senterpartiet i hyttekommunen Oppdal. En kommune som har iverksatt overnattingsforbud for tilreisende for å hindre smittespredning. Dessuten blir alle som overnatter i kommunen etter reiser utenfor kommunegrensene ilagt hjemmekarantene i 14 dager.

Ordføreren er enig med forskeren

Før Espnes ble ordfører var han professor i helsepsykologi ved NTNU. Siden 2017 har han ledet Faggruppe for folkehelse og samfunnsmedisin. Han drar nytte av forskningsfeltet sitt når han nå står midt oppi koronatiltak og konsekvensene av dem:

- At vi nå har en pandemi, er en svært spesiell situasjon. Vi håndterer ting fra dag til dag og gjør det beste ut av det. Da er det viktig å ha den kunnskapen om folkehelse som jeg har. Jeg har utbytte av denne bakgrunnen. Det kan godt hende at kommunen hadde greid seg fint likevel, men jeg er oppmerksom på kritiske variabler vi må ta hensyn til når vi utformer planer, sier han.

- Er ordførerblikket og forskerblikket det samme, eller ville du gjort noe annet som forsker enn som ordfører?

- Det er lett forenlig i dette tilfellet. Det er kunnskap basert på forskning som gjør at vi opptrer slik vi gjør, sier han.

- Hva betyr god folkehelse for den situasjonen vi nå står i?

- Folkehelse handler mye om god utdanning, lik fordeling mellom folk og helse for alle. At det er så stor likhet mellom folk i Norge, vil gjøre at vi har gode forutsetninger for å klare oss bedre enn land som ikke har det. Vi er et samfunn som lytter til råd fra myndighetene, vi stoler på hverandre og er et rikt land, sier han.

Espnes har i mange år samarbeidet med forskere ved University of Papua New Guinea og sier han tenker med gru på hvordan det vil gå med dette landet hvis sykdomstrykket blir stort.

LES OGSÅ: Må omgjøre masteroppgaver pga stengte lab-er

LES OGSÅ: Frykter at unge mister jobben før den er startet

Usynkron bursdagssang

- Ser du en fare for at det vil gå ut over folkehelsa hvis tiltakene blir langvarige: arbeidsledigheten er rekordhøy, det blir mer stillesitting, folk kvier seg for å gå ut, mindre sosial kontakt og kanskje større inntak av alkohol?

- Det som først og fremst utgjør et folkehelseproblem nå, er smitten som er kommet inn i landet. Vi må finne måter å håndtere denne nye situasjonen på og holde god kontakt med hverandre til tross for avstand, svarer han.

Espnes forteller at da de skulle feire 88-årsdagen til bestefar i familien nylig, foregikk feiringa på skype.

- Det var veldig morsomt med den mest usynkrone bursdagssangen som noen gang er gjort, sier han.

LES OGSÅ: De jobber for fullt, på campus

LES OGSÅ: Sykepleierstudenter bør få autorisasjon

- Dropp illsinte innlegg

I helga var det store sammenstimlinger av folk på turstier og andre utfartssteder. Noen deltok flittig i utelivet uberørt av rådene mot smitte. Dette igjen førte til hissig debatter i sosiale medier, der enkelte erklærte at slike folk er idioter.

- Tenk deg nøye om før du sender slike illsinte innlegg. De er ikke egnet til å hjelpe. Gå heller ut på trappa og rop høyt. Når du sitter foran et tastatur, bør du tenke hvordan du selv hadde reagert hvis noen hadde skrevet dette til deg. Hadde du selv syntes det var ubehagelig, bør du ikke sende det av gårde, sier Espnes.

At det blir slike reaksjoner, synes han ikke er rart. Noen reagerer på det å være redd med å bli sint. Folk har ulike måter å håndtere dette på.

- Likevel må alle holde seg til reglene. Selv om du ikke er redd selv og tror at smitten ikke er farlig, så er dette en dugnad for oss alle, og særlig for de svakeste i samfunnet.

Epsnes sier det er rørende å være ordfører i en kommune og se hvordan folk står sammen, hjelpes ad og viser raushet og dugnadsånd.

- Jeg blir rørt og takknemlig for at jeg har den rollen jeg har nå. Det er et langt sprang fra forsker til å bli ordfører, men at jeg får prøve begge deler er helt fantastisk, sier Geir Arild Espnes.

Les alle UAs artikler om koronaviruset her.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.