Regjeringen vil la noen studenter få vende tilbake

Universiteter, høyskoler og fagskoler åpner for noen studenter og ansatte, sa statasminister Erna Solberg på en pressekonferanse tirsdag ettermiddag.

Åpner opp. Regjeringen åpner for at enkelte studentgrupper og noen ansatte kan få vende tilbake til campus.

Studenter og ansatte i rekrutteringsstillinger som er helt i sluttfasen av sine studier og prosjekter, og som er helt avhengige av utstyr på lærestedet, kan få komme tilbake til universiteter, høgskoler og fagskoler fra 27. april. De må følge de samme reglene om avstand som i arbeidslivet, og jobbe hjemmefra når det er mulig, skriver regjeringen i en pressemelding.

All undervisning ved NTNU skal uansett foregå digitalt ut vårsemesteret, har rektor Anne Borg tidligere gjort klart.

Som UA har skrevet, opplever masterstudenter som er avhengig av labforsøk for å få oppgavene ferdige, store problemer i og med stenging av campus. Det er foreløpig ikke klart hvilke følger regjeringens vedtak i dag eventuelt vil få for NTNU- studenter.

- NTNU vil forholde seg til det regjeringen sier. Hvem dette eventuelt vil gjelde og hvordan det åpnes, vil vi komme tilbake til over påske, skriver kommunikasjonssjef Siv Anniken Røv i en SMS til UA.