– Et virus skal ikke stoppe meg!

To ganger i året går Klovneløpet av stabelen i studentbyen Trondheim. På grunn av koronaviruset gjennomføres vårens etappe med én mann – og ikke i Trondheim.

100 kilometer på 24 timer. Studenten Kentaro Indo trener nå på å legge tilbake en distanse på 10 mil på ett døgn. Han kan likevel fort ende opp med å måtte løpe lengre.

(Saken er oppdatert torsdag med opplysninger om endring i planer om hvor løpet skal foregå.)

De fleste sportslige arrangement i Norge er utsatt på ubestemt tid på grunn av korona-pandemien. Veldedighetsløpet Klovneløpet, hvor studenter er med på å samle inn penger til sykehusklovnene, var en av arrangementene som stod i fare for å avlyses.

– Vi skulle egentlig arrangere det vi kaller Klovnesprinten nå i april på Gløshaugen. Det eneste man trenger å gjøre er å donere et valgfritt beløp til Klovneløpet gjennom Vipps, så kan man begynne å løpe. Dette blir det selvsagt ikke noe av nå, sier student ved energi og miljø og løpssjef for Klovneløpet, Kentaro Indo.

Nå løper han alene

Nå skal løpet gjennomføres i en drastisk ny drakt. Våren 2018 ble det introdusert et opplegg hvor styret i Klovneløpet skulle løpe 10 meter for hver krone som kom inn. Summen endte på 10 000 kr, som endte med at styret måtte dele på å løpe hele 100 km. Nå skal opplegget gjenopptas for første gang – men Indo skal påta seg oppgaven alene.

– Vi forventer en lik sum som sist, og om det skjer så må jeg løpe 100 km alene på 24 timer. Siden Klovnesprinten utgår i år blir dette prosjektet ekstra viktig, sier han.

Løper utenfor campus

Ikke bare blir antall løpere drastisk kuttet ned, men Indos løp må mest sannsynlig foregå utenfor campus.

– Det blir dessverre vanskelig å gjennomføre dette i Trondheim siden jeg er hjemme hos familien min på Sand i Suldal på dette tidspunktet. Mye tyder på at det ikke blir oppstart på vanlig undervisning igjen på en stund, så det er heller ikke vits for meg å dra nordover igjen. Vi tar situasjonen med viruset ganske seriøst, og ønsker å gjennomføre prosjektet på tryggest mulig måte. Planen er derfor å gjennomføre løpet her i Sand.

Ved å gjennomføre løpet i Sand blir det enklere å opprettholde en meters avstand til andre, men det byr samtidig på nye utfordringer.

– Utfordringene i denne omgang består i at det ikke finnes så lange flate strekninger her, så jeg må nok løpe mye i ring. Men her har jeg også mange gode venner som vil hjelpe til, og dessuten kjenner jeg området ganske godt, sier Kentaro.

Planlegger et filmprosjekt

Indo forteller at det er planer om å dokumentere prosjektet hans. Mye av det tekniske er på plass, mens andre deler krever litt nødløsninger.

– Vi hadde egentlig fått med oss medieteamet fra EMIL, linjeforeningen for Energi og Miljø, men nå må jeg heller høre med lokale kompiser i området om de kan stille opp i stedet. Jeg har et velfungerende kamera her hjemme, og jeg jobber med å få låne et Go Pro-kamera. I tillegg har jeg fått lov til å bruke musikk fra Trondheim Symfoniorkester i filmen. Tanken er at dette til slutt skal bli en mini-dokumentar, sier han.

Poster videoer

I og med at de frivillige i Klovneløpet ikke kan stå på stands om dagen, så er planen heller å skape et voldsomt liv på sosiale medier en uke før Indo starter å løpe.

– Tanken er å legge ut noen korte videoer hvor jeg byr litt ekstra på meg selv. Motivasjonen bak dette prosjektet er så klart veldedighet, men ellers så er det bare den eventyrlystne personen i meg som har lyst å få til dette. Et virus skal ikke stoppe meg.

- Dere regner med å få inn rundt 10 000 kr, som betyr at du må løpe 100 km på 24 timer. Hva om dere får inn det dobbelte i år?

– Det hadde vært kjempegøy, men det blir litt vel hardt for kroppen. Vi har ikke satt et øvre tak, men jeg trener nå for å kunne dekke ca. 100 km. Om det blir mer enn det så vet vi bare ikke om jeg takler det eller ikke. Men det finnes bare en måte å finne ut på.