78 norske fagmiljøer vil forske på korona

130 millioner kroner ligger i potten for slik forskning.

Hasteutlysning for å forsker mer på koronapandemien nå. - Det er viktig å komme i gang med intervjuer og datainnsamling mens krisen pågår, sier John-Arne Røttingen i Forskningsrådet.

78 fagmiljøer i Norge har svart på Forskningsrådets hasteutlysning på koronaviruset.

Prosjektsøknadene er nå sendt til vurdering av internasjonale fageksperter, og planen er at tildelingene kan skje innen utgangen av april, skriver Forskningsrådet i en pressemelding.

Tre søkere fra NTNU

Flest søknader kommer fra universitetene, men mange kommer også fra næringsliv, helseforetak og forskningsinstitutt.

– Det betyr mye at vi nå kan finansiere viktig og spennende forskning takket være felles dugnadsånd fra private aktører, interesseorganisasjoner og det offentlige. Det er fantastisk å se den massive mobiliseringen fra norske fagmiljøer, sier helse- og omsorgsminister Bent Høie (H).

Tre søknader kommer fra NTNU:

* Supporting Children of Healthcare Workers during COVID-19 with CHASE: Children of Healthcare workers Assistance and Support Essentials.

* IsoFast - Increase hospital isolation room capacity with an inexpensive, fast and easy-toimplement solution

* Coordination, Response and Networked Resilience

Må forske mens krisen pågår

Ifølge pressemeldinga bidrar Trond Mohn stiftelse og Kreftforeningen med henholdsvis 30 og 10 millioner kroner til forskning på spørsmål som er relevante for å håndtere koronavirusutbruddet. I tillegg har Utenriksdepartementet og Forskningsrådet omprioritert midler slik at den totale summen som lyses ut er 130 millioner kroner.

– Vi trenger forskning som kan hjelpe oss å forstå viruset og sykdommen og å evaluere effektene av ulike behandlingstiltak. Mye av dette bør vi også gjøre i internasjonalt samarbeid. Men vi ønsker også forskning på bredere samfunnsaspekter. Det er viktig å komme i gang med intervjuer og datainnsamling mens krisen pågår. Det er mye vi kan lære nå slik at vi er bedre rustet neste gang et virus bryter ut, sier administrerende direktør i Forskningsrådet John-Arne Røttingen i pressemeldinga.

Se oversikten over hvem som søker her: