30 prosjekter får støtte til koronaforskning

Men bare ett av prosjektene er fra miljøet NTNU/St. Olavs hospital.

30 prosjekter får finansiering til koronaforskning.

Oppdatert kl 16.00 7. mai.

Forskningsrådet utlyste 130 millioner kroner til forskning på koronavirusutbruddet.

78 fagmiljøer leverte søknad til Forskningsrådet, og 30 prosjekter får finansiering.

19 prosjekter er tilknyttet universitetene, tre fra helseforetakene og sju fra forskningsinstituttene, ifølge en pressemelding fra Forskningsrådet.

Se listen over hvem som får støtte her.

NTNU eier ingen av prosjektene

NTNU står ikke som prosjekteier på noen av prosjektene. Universitetet i Oslo har til sammenligning fått støtte til 11 prosjekter.

Men St. Olavs hospital er prosjekteier på prosjektet Corona-undersøkelsen i Trøndelag: Risk stratification of severe COVID-19 infection in children and adults (CUT COVID-19), og får fem millioner kroner til dette prosjektet.

Gunnar Morken, direktør for forsking, innovasjon og utdanning, Fakultet for medisin og helsevitenskap, NTNU og St Olavs hospital, sier at NTNU nok ideelt sett burde skaffet seg mer av potten fra Forskningsrådet.

– Vi skulle søkt om midler til flere prosjekter. Men på klinisk side har vi satt inn støtet på ett stort prosjekt, nemlig CUT COVID-19. Her fikk vi 5 millioner kroner, sier Morken.

Han sier også at det er et bredt miljø med folk ansatt ved NTNU og St. Olav som er engasjert i dette prosjektet.

– Her har vi mulighet til å gjøre flere studier under én paraply, sier Morken.Han sier det ikke ville vært riktig å stykke opp denne studien for å få mer penger.

– Men det er klart at vi kunne fått opp flere prosjekter. Vi søkte også om midler til flere prosjekter, uten å få gjennomslag, sier Morken.

Helseforskningsdugnad

– Fem millioner var maksimalt søknadsbeløp i utlysningen og det vi søkte om. Betydelig egeninnsats både fra St. Olav, Helse Møre og Romsdal og Helse Nord-Trøndelag, og fra IKOM og ISB ved Fakultet for medisin og helsevitenskap ved NTNU, gjør dette mulig. Dette er en regional helseforskningsdugnad, sier Kari Risnes, førsteamanuensis ved IKOM og avdelingssjef for Klinisk forskningsenhet Midt-Norge, som er en av forskerne bak prosjektet.

UA har også tidligere skrevet om prosjektet.

Mobilisering på landsbasis

– Vi har de siste to månedene opplevd en enorm mobilisering fra norske og internasjonale forskningsmiljøer. Det er satt i gang mye forskning på koronavirusutbruddet, men det er lenge igjen før pandemien er et tilbakelagt kapitel. Jo mer kunnskap vi får, jo raskere, tryggere og smidigere kommer vi oss gjennom dette, sier helse- og omsorgsminister Bent Høie i pressemeldingen.

Alle søknadene har blitt vurdert av internasjonale fageksperter.

– Forskning er nøkkelen til å møte mange av de store samfunnsutfordringene vi står overfor. Norge har svært mange gode fagmiljøer som nå kan sette alle kluter inn for å forstå og finne løsninger på koronakrisens mange aspekter, sier administrerende direktør i Forskningsrådet John-Arne Røttingen.