Frykter at ansatte slutter på grunn av koronasituasjonen

NTNU frykter at høyt kvalifiserte ansatte skal slutte på grunn av koronasituasjonen. - Jeg kan bekrefte at det er en reell risiko, sier Kristin Melum Eide.

Kristin Melum Eide sier unge ansatte uten familie har blitt sterkt rammet av å ikke ha en arbeidsplass å gå til.

NTNUs styre behandlet torsdag virksomhetsrapporten.

En del av rapporten ser på risikobildet ved NTNU nå i koronasituasjonen.

En av utfordringene er arbeidsmiljøet. Rapporten slår fast at det er risiko for at høyt kvalifiserte ansatte slutter ved NTNU grunnet arbeidsmiljø.

Per Kristian Røkkum Berget, styrerepresentant for studentene, stilte i møtet spørsmål om det virkelig er slik fatt.

Har i liten grad miljø utenfor arbeidsplassen

Styremedlem Kristin Melum Eide svarte bekreftende på dette.

– Ja, jeg kan bekrefte at ansatte vurderer å slutte på grunn av situasjonen vi har hatt under koronaepidemien, sa Eide.

Hun kjenner til konkrete saker der dette har vært en aktuell problemstilling. Eide påpekte at dette særlig gjelder ansatte fra andre land, som ikke har så mye miljø utenfor arbeidsplassen, og som dermed har blitt hardt rammet av å ikke ha en arbeidsplass å gå til. Hun påpekte at det gjelder spesielt unge ansatte uten familie.

– De opplever å være strandet i en annen tidssone enn der de har sitt miljø, sa Eide.

Ergonomisk miljø påvirker negativt

Rapporten sier at omleggingen til en helt ny og digital hverdag har vært en stor omveltning for mange.

«Dette medfører ekstra belastning på ansatte som må tilvennes en ny arbeidsmetodikk. Dette gjelder både vitenskapelig ansatte, administrasjonen og studenter. Mangel på fysisk nærvær antas å ha effekt på arbeidsmiljøet, og hjemmekontor kan også gi ansatte forskjellige psykososiale utfordringer –noe som påvirker den enkeltes motivasjon og effektivitet. Det er risiko for at høyt kvalifiserte ansatte slutter ved NTNU grunnet arbeidsmiljø. Det ergonomiske miljøet på hjemmekontor, samt mindre fysisk aktivitet, kan også påvirke de ansatte negativt.