Studenter ble smittet av covid etter arrangement på campus

Fem studenter ved Aarhus universitet er smittet av covid etter å ha deltatt på ett stort arrangement på campus.

Fem studenter ved Aarhus universitet har fått påvist covid 19.

Studentene, som studerer statsvitenskap, skulle være faddere for nye studenter, og deltok i et forberedende arrangement sist helg. Det var Lokalavisen Aarhus som først meldte om smitteutbruddet. Ifølge avisa ble universitetet oppmerksom på smitten da en kvinnelig student testet positiv, etter å ha fått symptomer i onsdag forrige uke. Siden ble øvrige studenter testet. Fem har fått påvist smitte, mens ytterligere syv avventer svar.

Arrangementet overholdt gjeldende smittevernsregler, ifølge instituttleder Peter Munk Christiansen. Det er foreløpig usikker hvilke følger smitteutbruddet får for arrangementer i forbindelse med den kommende studiestarten.