Syv av åtte fakultet har ikke planer om ekstra koronatiltak

Torsdag ble det kjent at et fakultet ved NTNU har innført innreisekarantene for ansatte. De øvrige fakultetene forholder seg foreløpig til NTNU og myndighetene sine retningslinjer.

Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk er så langt det eneste som har innført ekstra koronatiltak utover retningslinjene fra NTNU og myndighetene.

- Vi følger de sentrale bestemmelene, og har tillit til den jobben som gjøres sentralt. Som dekan er jeg både informert om og involvert i arbeidet, sier Olav Bolland, dekan ved Fakultet for ingeniørvitenskap.

Torsdag kom nyheten om at Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk under et ledermøte tidligere i uken hadde bestemt at alle ansatte som har vært i utlandet må være hjemme i ti dager før de får møte på jobb.

LES OGSÅ: NTNU-fakultet innfører innreisekarantene

Dekan Ingrid Schjølberg ved fakultetet fortalte at de tok avgjørelsen for at ansatte skulle føle seg trygge på jobb, og for at det skulle gjelde de samme reglene over hele fakultetet.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Følger myndighetenes retningslinjer

Fredag har Universitetsavisa tatt kontakt med de øvrige dekanene ved NTNU for å høre om de har vurdert tiltak utover de sentrale retningslinjene som er gitt.

- Vi forholder oss til myndighetenes regler, sier Björn Gustafsson, dekan ved Fakultet for medisin og helsevitenskap.

Men for dem er myndighetenes regler noe strengere enn det er for resten av NTNU. De som holder til på Øya og St.Olavs er nemlig forpliktet til å følge helsetjenestens regelverk.

- De som jobber nært på helsetjenesten, og de som skal i praksis, må ha hjemmekontor eller studere hjemmefra i ti dager etter at de har kommet fra utlandet, uavhengig av om de kommer fra et rødt land eller ikke, sier dekanen.

Også ved de øvrige fakultetene ved NTNU opplyser dekanene at de ikke har planer om noen egne regler.

Grønt ble gult

Tirsdag varslet regjeringen at alle grønne land ble gule - og med det fikk status som land en ikke bør dra til med mindre det er høyst nødvendig, uten at det utløser karanteneplikt. Samtidig ble karanteneplikten på ti dager opprettholdt for røde land.