Smitte på Bjørknes høyskole

Det er oppdaget 13 koronatilfeller ved et studieprogram på Bjørknes Høyskole i Oslo de siste dagene.

Bjørknes høyskole holder til på Campus Lovisenberg i Oslo.

– Alle tilfellene er begrenset til dette studieprogrammet, og berørte studenter og ansatte er kontaktet. De som har hatt nærkontakt, er satt i karantene, skriver skolen på sine nettsider.

– Basert på det vi vet nå, er 13 stykker smittet i den samme klassen etter oppmøte på skolen. Det er kommunehelsetjenesten som definerer hvem som må i karantene. Så langt er det kun studenter som er smittet, sier Morten Danielsen, administrerende direktør ved høyskolen til VG.

De smittede har testet positivt for korona onsdag og torsdag, opplyser Danielsen til NTB.

Han understreker at bevegelsen til alle de kjente tilfellene er kartlagt, og at alle som har vært i nærkontakt skal i karantene. Det har vært en forelesning på skolen hvor smittede har vært til stede.

Skolen opplyser videre at de nå fokuserer på å bistå kommunehelsetjenesten i smittesporingsarbeidet og ivareta de berørte studentene og ansatte.

Det er ikke kjent hvilken av skolens campuser som er berørt av smitten.

Bjørknes høyskole er en privat høyskole i Oslo som tilbyr høyere utdanning innen helsefag og samfunnsvitenskap.