Smittet NTNU-student:

Manglende registrering gjør det vanskelig å drive smitteoppsporing

Hvis studentene hadde vært flinkere til å registrere QR-kode, hadde smitteoppsporingen blitt mye enklere, sier kommuneoverlege Tove Røsstad.

En NTNU-student har fått påvist koronasmitte.

Torsdag ble det gjort kjent at en NTNU-student er smittet av korona. Studenten har deltatt i to forelesninger i løpet av perioden han har vært smitteførende.

Studenter som deltar i forelesninger blir bedt om å registrere QR-kode. Da vil det bli registrert hvem som er tilstede.

– Det har vært ganske mange studenter til stede på disse to forelesningene. Men få av dem har registrert seg. De har nok blitt litt sløve, siden alt har gått så bra den siste tiden, sier kommuneoverlege Tove Røsstad til UA.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Kunne ringt opp den enkelte

Dersom flere hadde registrert seg, ville det forenklet smittesporingen for kommunen betraktelig.

– Da ville vi hatt en oversikt, som gjorde det mulig for oss å ringe de som var i samme rom som studenten. Vi kunne også sett hvem som satt nær studenten, forteller Røsstad.

Slik situasjonen er nå, er man avhengig av at studentene selv tar kontakt med kommunens smittevernkontor.

– Alle studenter som tar samme fag som den smittede studenten, skal ha fått en sms. I den sms-en står det hvilke forelesninger den smittede har deltatt på. De som var på samme forelesninger, blir bedt om å ta kontakt med kommunen, forklarer Røsstad.

Hun har ikke full oversikt over hvor mange som har tatt kontakt ennå, men arbeidet med å få oversikt er i gang.

Foreleserne bør oppfordre

Hun mener det hadde vært en fordel om foreleserne også minnet studentene på viktigheten av å registrere QR-kode.

– De bør be studentene registrere seg, sier Røsstad.

En slik registrering ville også ført til at færre måtte gå i karantene, forklarer hun.

– Da kunne vi trukket en sirkel rundt den smittede studenten, slik at bare de som satt i nærheten av vedkommende måtte vært i karantene. Slik situasjonen er nå, må alle studentene som har vært i samme rom i karantene, fordi vi ikke vet hvor de satt, sier hun.

Røsstad påpeker at NTNU ønsker å åpne opp mer for studentene etterhvert, også på kveldstid.

– Men da blir det viktig at alle registrerer seg slik at vi har kontroll over hvem som er til stede, sier Røsstad.