Korona:

Ingen fikk smitten på campus

De koronasmittede ved NTNU har ikke fått smitten på campus, men i andre sammenhenger. Likevel ønsker NTNU at flest mulig skal holde seg hjemme.

NTNU-studentene som fikk påvist covid-19, ble ikke smittet ved NTNUs lesesaler.

Kommuneoverlege Tove Røsstad sier til Universitetsavisa at smittespredningen blant studentene ikke har skjedd på campus, men i sosiale sammenhenger ellers.

– Ingen av de ansatte ved NTNU har heller blitt smittet på campus, sier Røsstad.

Til sammen fikk 73 studenter og fire ansatte ved NTNU i Trondheim og Gjøvik påvist covid-19 i høst.

Se statistikken her.

Likevel begrenser NTNU nå tilstedeværelsen på campus, både for ansatte og studenter. Mest mulig undervisning skal foregå digitalt, eksamen blir hjemmeeksamen og alle ansatte som kan, skal ha hjemmekontor.

Les også: Hjemmekontor blir hovedregelen.

- Skal holde seg mest mulig hjemme

Organisasjonsdirektør Ida Munkeby sier årsaken til begrensningene er de nye signalene som myndighetene kom med torsdag i forrige uke, i forbindelse med at smittesituasjonen i Norge har forverret seg.

– Hovedbudskapet var at alle skal holde seg mest mulig hjemme og begrense sosial kontakt med andre personer, sier Munkeby.

- Er dette å være for forsiktig, ettersom det ikke er på campus smittespredningen skjer?

- Nå handler jo dette ikke minst om å minske kollektivtrafikken, Trondheim kommune har oppfordret alle til å forsøke å unngå å reise kollektivt i rushtrafikken, sier Munkeby.

Hun sier NTNU har tett kontakt med kommuneoverlegene i Trondheim, Gjøvik og Ålesund, og følger de nasjonale retningslinjene.

– Selv om ingen så langt har blitt smittet på campus, har vi jo ingen garanti for at denne trenden fortsetter. Den siste måneden har vi sett en rekke ganger at smittede studenter har deltatt på forelesninger og annen aktivitet før de har oppdaget at de har vært smittet, sier hun.

Hun påpeker at dette har ført til at flere hundre studenter og ansatte har måttet gå i karantene.

Les også: 500 NTNU-studenter i karantene.

– Ved å redusere ferdselen på campus reduserer vi også risikoen for at vi får flere utbrudd med NTNU som arnested, påpeker hun.

Tryggere på campus?

- Hadde det vært bedre om studentene hadde fått dekt sine sosiale behov på campus, isteden for i private sammenhenger, der det ser ut til å være mer smitte?

- For det første vil jeg understreke at studentene har gjort en stor innsats i høst. De har virkelig tatt ansvar og deltatt i dugnaden. Vi er også veldig klar over at situasjonen er en stor belastning for mange studenter. Det er bekymringsfullt, sier Munkeby.

Når det gjelder studentenes bruk av campus så har NTNUs ledelse i hele pandemiperioden vært opptatt av å holde så åpent som tilrådelig, sier hun.

– Vi har prioritert aktiviteter knyttet til undervisning og frivillig virksomhet. Nå ser vi på om vi kan omgjøre flere hundre undervisningsrom til lesesaler fram mot eksamen. Øvrige sosiale behov er det jo naturlig at studentene får dekket utenfor campus, mener Munkeby.

Krevende å vite når man kan slippe opp

Kommuneoverlege Tove Røsstad sier reglene ble utformet i en tid der det var en god del smitte i studentmiljøet og der de smittede studentene ikke hadde sammenheng med hverandre.

– Til dels hadde vi også litt utfordringer med å spore smitten slik at det var bekymring for om det kunne være skjult smitte blant studenter. På det grunnlaget, og ikke minst med økende smitte i Oslo- og Bergen-området som bakgrunn, var nok dette en klok beslutning å ta, sier Røsstad.

Hun påpeker at de siste ukene har det vært veldig lite smitte blant studenter.

– Så er det alltid slik at det kan være litt krevende å vite når man skal slippe opp igjen, sier Røsstad.

Har jobbet mye med smittevern

Organisasjonsdirektør Munkeby forteller at det har vært jobbet mye og godt med smittevern og renhold på campus for å unngå videre smitte.

Les også: Langt flere studenter bruker QR-koden.

– Samtidig følger vi naturlig nok spent med på utviklingen, og er hele tiden forberedt på at smittesporingen kan avdekke at smitte har skjedd på campus. Vi er mange mennesker på NTNU - i alt i overkant av 50 000 mennesker. Det er klart smitte også kan oppstå hos oss. Selv om vi selvsagt håper at vi klarer å unngå dette, sier hun.