Karakter E: akademisk stryk, økonomisk bestått

Sammen med en sensor, har jeg nettopp skrevet under 163 karakterer i to ulike emner, inklusiv en god del D, E og F. Nå vil jeg skrive mine meninger om hva karakter E egentlig betyr.

På NTNUs generell beskrivelse av karaktertrinnene står det følgende:

E: Tilstrekkelig. Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Kandidaten viser liten vurderingsevne og selvstendighet.

F: Ikke bestått. Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Kandidaten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet.

Og hva er "de faglige minimumskravene" ved NTNU? Vanlig praksis her er at 40% riktig på en skriftlig eksamen er bestått. I USA er grensen for bestått vanligvis 50%. Der er det ingen E i karakterskala, bare A, B, C, D, og F. NTNUs karakter E kan like godt tolkes som stryk hos folk med amerikansk karaktererfaring.

Både studenter og institusjoner i Norge får økonomisk uttelling for hver beståtte eksamen. De får ikke ubetaling for et strykresultat, selv om det innebærer like mye kostnad for studenten og institusjonen.

Derfor betrakter jeg karakter E som økonomisk bestått, men akademisk stryk.

Karakterskalaen bør drøftes ofte. Jeg anbefaler følgende karakterskala og beskrivelse:

A ca. 100-88% Fremragende

B ca. 88-76% Meget god

C ca. 76-64% Jevnt god

D ca. 64-52% Akseptabelt

E ca. 52-40% Mangelfullt

F ca. 40-0% Ikke bestått

Kanskje i fremtiden kan de bli en mer detaljert inndeling, med nedre grenser som følger:

A+ 96, A 92, A- 88%,

B+ 84, B 80, B- 76%,

C+ 72, C 68, C- 64%,

D+ 60, D 56, D- 52%,

E+ 48, E 44, E- 40%.

Skal man være pirket, er det feil å skrive at karakter E "tilfredstiller minimimskravene, men heller ikke mer." En E+ kan godt være 10% mer enn minimumskravene -- nesten like godt som en D-.