Ledelsen svarer:

Tilsetting av instituttledere

Det er positivt med engasjement og interesse for styring og ledelse ved NTNU.

Førsteamanuensis Tim Torvatn stiller i Universitetsavisa en del gode og sentrale spørsmål omkring de praktiske konsekvensene av vedtaket om tilsetting av instituttledere. Noen av spørsmålene søker vi å gi svar på i det følgende. Andre må vi komme tilbake til i den prosessen som nå starter med å følge opp styrets vedtak.

NTNU har i dag mange godt kvalifiserte og dyktige ledere på alle nivåer. Styrets vedtak om at fremtidige instituttledere skal tilsettes er dels prinsipielt begrunnet: Ønsket om en robust, permanent og felles løsning ved alle institutter. Vedtaket er også begrunnet i at en tilsettingsprosess vil sikre en tydelig vektlegging av ledererfaring, egnethet og motivasjon for å ta ledelse, foruten faglige kvalifikasjoner. Styret mener at dette er et viktig grep for å sikre en god utvikling av NTNU også framover. I denne omgang ble ikke økonomiske konsekvenser eller andre praktiske hensyn trukket inn. Det vil bli en integrert del av fordelingen som vil skje i desember 2012, og utgiftene som følge av at lederne blir tilsatt, vil måtte dekkes over tildelingen til fakultetene.

Instituttlederstillingene er åremålsstillinger, med åremål på fire år. En instituttleder kan maksimalt sitte i denne typen lederstilling i tre perioder, eller 12 år.

Førstekompetanse

Stillingene vil bli kategorisert som faglig-administrative stillinger, det vil si i samme kategori som dekaner, prorektorer og rektorer. Det er også i dagens reglement ved NTNU åpnet for å tilsette instituttledere. Kompetansekravene er som til valgte instituttledere; de skal minimum ha førstekompetanse. Styret har gitt rektor i fullmakt å justere styrings-reglementet i lys av vedtaket i oktober. Det er ingen grunn til at tro at de faglige kravene som er stilt i dag, vil bli endret. Spørsmålet om lønn er et forhandlingsspørsmål.

De påtroppende dekanene vil ha stor innflytelse på utlysningsteksten for instituttleder-stillingene innenfor rammer som styret vil sette. Det er derfor vanskelig å si nøyaktig hvilken profil stillingene vil få. Vi har ikke mange eksempler, men i de fleste tilfeller har tilsatte ledere sin kompetanse innenfor instituttets fagfelt, eventuelt fra et beslektet område. Tilsetting skjer basert på innstilling fra et innstillings¬utvalg. Intensjonen er at dette er heltids lederstillinger på store institutter. Vi snakker om enheter som er opp til 150-200 medarbeidere, og det er mellomstore norske bedrifter, som trenger lederkapasitet for å utnytte sitt potensial. Hvilke muligheter som kan gis for å drive faglig virksomhet, vil være et forhandlingsspørsmål i forbindelse med tilsetting. Dersom en vitenskapelig tilsatt ved NTNU får stilling som instituttleder, er gjeldende praksis at vedkommende gis permisjon og kan gå tilbake til sin opprinnelige stilling etter åremåls¬perioden. Vi forventer at dette blir tilfelle ved et flertall av våre institutter.

Spørsmålet om hvilke rettigheter som skal gis ledere som rekrutteres eksternt, må eventuelt løses ut fra en konkret situasjon.

Styret er opptatt av hvordan medvirkningen skal ivaretas når instituttlederne blir tilsatt. Rektor er bedt om å komme tilbake til styret med en utredning av temaet så snart som mulig. Som nevnt vil tilsetting av instituttleder være basert på innstilling fra et innstillingsutvalg. Vi vil foreslå en ordning hvor både studenter og ansatte er med i utvalget. Praksis har hittil vært at tilsetting av instituttledere skjer i fakultetsorganet som i dag tilsetter vitenskapelig personale.