"Medvirkning" og "prosess" - en vits

Prosessen NTNU kjører i forbindelse med Rambølls utredningsarbeid er å betrakte som en ren vits, skriver Trond Andresen i dette innlegget.

Publisert Sist oppdatert




Undertegnede og tre kolleger ved Institutt for teknisk kybernetikk er de eneste som meg bekjent har lansert et konkret alternativ til fysisk samlokalisering i denne debatten: en løsning med hurtige datastyrte små toseters moduler (SkyTran) som 6 meter over bakken og uten å hindre annen trafikk, gir reisetid fire og et halvt minutt mellom Dragvoll og Gløshaugen, og som også inkorporerer marinteknisk på Tyholt, Sykehuset, andre deler av campus, studentbyene og Trondheim sentrum. Alt innenfor fem minutters maksimal reisetid, ofte bare et par minutter. Jeg henviser til vedlagte kart med et indikativt nettverk. For ett år siden redegjorde vi detaljert for vårt forslag i en artikkel i Universitetsavisa.



Undertegnede har ved de fleste anledninger hvor NTNU-folket har vært invitert til møter i den såkalte "prosessen" i høst, bedt om å få å komme til orde med vårt alternativ. Vårt forslag har aldri blitt invitert til å bli presentert, men de aktuelle instanser har ikke sagt nei når de er blitt spurt – akkurat det er jo politisk vanskelig. Men noen interesse eller entusiasme har forslaget ikke blitt møtt med fra sentrale aktører. Ingen andre har som nevnt markert seg i prosessen, så de kan ikke skylde på at det har vært trangt om plassen mellom alternative forslag.

Hva står så om SkyTran i Rambølls 145 siders rapport? Ikke mye, bare noe på side 16:

... Gjennom prosessen har det kommet opp ulike forslag til moderne infrastrukturløsninger som skal kunne redusere avstandsbarrierene mellom Gløshaugen og Dragvoll. Blant disse er tiltak som bybane eller et såkalt "Skytran" som er en svevebane med små kapsler for individuell transport. Avstandsbarrierer og transport er en viktig del av vurderingene i forhold til delt eller samlet løsning for et framtidig NTNU. Vi har ikke gått inn i vurderinger av kostnader eller konsekvenser av omfattende nye infrastrukturløsninger innenfor rammen av dette prosjektet. Vi har identifisert muligheter til noe reduksjon av transporttid mellom Gløshaugen og Dragvoll med tiltak rettet mot dagens infrastruktur og transporttilbud. ...



Rambøll ble gjort oppmerksom på SkyTran-forslaget av NTNUs campusprosjekt i høst, etter at undertegnede ba om det. Jeg stolte ikke på at de hadde fått med seg vår artikkel fra januar i fjor. Men vi hørte aldri fra dem. Det har totalt manglet både interesse og vilje. De nøyer seg med noen ord her og der om bussforbindelse.



På denne bakgrunn trekker jeg den konklusjon at



(1) deres utredningsarbeid er et bestillingsverk hvor konklusjonen om fysisk samlokalisering reelt sett, om ikke formelt, var gitt på forhånd, og ...



(2) når man skal drøfte framtidsløsninger for Norges ledende teknologiske utdanningsinstitusjon, er man - tross det - ikke i stand til å forholde seg til avansert, men tilgjengelig teknologi.