Frivilligheten må ikke undervurderes

Forslag til ny studieforskrift ved fusjonerte NTNU er lagt fram, og den skaper reaksjoner. Noen reaksjoner har igjen skapt andre reaksjoner. I Universitetsavisa på onsdag uttalte Jørgen Flor seg negativ til Studenttinget og dets reaksjon på studieforskriften. Jeg er uenig med Jørgen.

Jørgen uttaler at man ikke studerer for å være frivillig, og at man burde heller fokusere på å bli klar for arbeidslivet. Jeg mener Jørgen undervurderer erfaring som man får fra å være aktiv i frivilligheten. Det er ingen tvil om at det er frivilligheten i Trondheim som gjør byen til den studiebyen som den er; Norges beste ifølge SHoT 2014.

Studiebyene i Norge ser til Trondheim for å ta lærdom. Studentenes engasjement er uvurderlig, og hvordan kan man si at man ikke drar lærdom som vil være uvurderlig i arbeidslivet fra frivilligheten? Ved NTNU er det obligatorisk å ta emnet Eksperter i Team når man tar en master. Dette er for å lære å jobbe tverrfaglig i team - hva gjør man vel ikke i frivilligheten om ikke jobbe i team?

Jone Trovåg, leder av Studenttinget, kommer også med et veldig viktig poeng. Det er for mange vanskelig å skulle innrømme at man trenger hjelp, og noen ganger ser man det for sent. Dessverre er vi ikke maskiner som lett og raskt kan løse problemer i maskineriet. Noen ganger trenger vi tid til å få stablet bena under oss. Ikke er det alltid like lett å skulle få den hjelpen man trenger. Har man eksamensangst og har derfor strøket to ganger tidligere, hvordan vil vel ikke angsten føles når man da sitter på siste forsøket?

Som Jørgen selv sier, så har han selv vært aktiv i frivilligheten, og han har måttet ta følgene av det, men han nevner ikke noe med det han sitter igjen med av erfaring.

Frivilligheten er engasjerende, og er forebyggende, med tanke på psykososiale problemer, for mange studenter. Det er derfor viktig at det er rom i de nye studieforskriftene til å holde på med det. Selv har jeg tatt permisjon i mine studier for å jobbe i frivilligheten i et fulltidsverv. Hva om mitt fakultet skulle vurdert at det ikke var skjellig grunn til å skulle få innvilget permisjon?

Jørgen mener vi trenger strengere regler når studentene kjenner på presset og ikke klarer å gjennomføre. Jeg mener at å legge på mer bør ikke er måten å gjøre det lettere å gjennomføre. Ligger man 60 studiepoeng etter er lånekassen der som en vekker. Med de nye studieforskriftene vil man ikke bare miste studiestøtten, men heller ikke ha mulighet til å rette opp sine feil.

Hvis alle skal ha rett til utdanning, så må man også legge opp til det, og ikke ekskludere de som har og trenger en annen hverdag enn A4.