Ytring:

Logistikkmiljøet i Molde vil ikke til NTNU!

Debatten om tilhørighet går høyt ved Høgskolen i Molde. I dette innlegget gir logistikkmiljøet ved HiMolde klart uttrykk for hvor de vil. Og det er ikke til Trondheim.

Logistikkmiljøet ved HiMolde vil ikke bli en del av NTNU.

Etter år med alenegang har presset fra departementet blitt for stort for et flertall av de faglige ansatte ved Høgskolen i Molde. En noe uformell spørreundersøkelse ved høyskolen viser flertall for fusjon. I debatten er det foreslått to fusjonspartnere, NHH og NTNU. Avdelingsmøtet for logistikk gikk nylig enstemmig inn for å vurdere NHH–alternativet. Her deltok 6 av i alt 9 professorer ved avdelingen, i tillegg til et flertall av faste vitenskapelige ansatte. I spørreundersøkelsen gikk 6 av 10 ansatte fra logistikk og økonomi/samfunnsfag inn for NHH. Her deltok også stipendiatene.

I et innlegg i På Høyden har vi argumentert for hva logistikkmiljøet kan oppnå med en NHH fusjon. Vi mener at dette enkelt kan gjøres ved at logistikk blir et nytt institutt ved NHH. Det vil gi oss autonomitet, i tillegg til at vi har NHH i ryggen. Begge institusjonene er vitenskapelige høyskoler. Molde har en noe høyere publiseringsgrad enn NHH, men viktigst er det at logistikk passer utmerket inn i NHHs portefølje. Det er også et argument at NHH med sine 3400 studenter ikke er så mye større enn oss.

Mens vi kan forstå hvorfor Ålesund gikk til NTNU mener vi at logistikkmiljøet i Molde er i en annen situasjon. Vi er ikke teknologiorientere og kan heller ikke se at det vil være noen naturlig plass for vårt logistikkmiljø i det nå sammenslåtte NTNU. Det skal heller ikke unnslås at vi er redd for å slå oss sammen med en institusjon som er så mye større enn oss. I tillegg, om vi også skal bli en del av NTNU, vil vi få en lokal-lokal dimensjon, synkronisering med Ålesund, i tillegg til en lokal-sentral. Det kan bli svært komplisert.

Dersom logistikkmiljøet, med sine 1200 studenter, går til NHH så må avdeling for helsefag, med sine 600 studenter, finne en annen løsning. Nå bør dette ikke være noe stort problem. Mens logistikkmiljøet vil ha NHH vil helsefag ha NTNU. Den naturlige løsningen hadde dermed vært å la logistikk og økonomi/samfunnsfag (det gamle DH) arbeide for NHH, mens helsefag (den gamle sykepleierskolen) kunne arbeide for NTNU.

Styret ved Høgskolen i Molde har i dag valgt å gå videre med NTNU. Vedtaket er ikke begrunnet ut fra hva høyskolen og logistikkmiljøet kan vinne på dette. Isteden har en eliminert NHH–alternativet ved ønsket om at høyskolen ”går samlet i den videre prosessen”. Nå tror vi ikke at styret er så naivt å tro at vi etter en fusjon med NTNU får et fakultet for Molde, men de har ikke avklart hva de mener med at vi skal være samlet. Åpenbart vil enhver fusjon innebære at fagmiljøet vil bli delt på flere fakulteter og institutter. Det er kanskje et ønske om at ting skal være slik de alltid har vært, men det er ikke mulig å opprettholde et samlet faglig miljø ved en fusjon. Det er åpenbart mye fiksjon i en fusjonsprosess.

Nå er opprettholde ikke det riktige ordet. Til tross for at vi har vært sammenslått i 22 år er det minimal kontakt mellom miljøene – skillet mellom DH og sykepleierskolen er fortsatt svært tydelig. Vi har ingen felles studier og det er kun minimalt samarbeid om undervisning og forskning. Derfor har det ingen kostnad om disse to miljøene velger hver sin fusjonspartner.

Dessverre har vårt styre valgt å gå videre med NTNU, en fusjon som sentrale fagfolk i Molde er sterkt uenige i. Istedenfor å arbeide videre både med NHH og NTNU, ønsker en å ”rydde av vegen den skepsisen som ligger i miljøene både i Trondheim og Molde”, som en styrerepresentant fra det lokale næringsliv uttrykker det. Dette er ikke noe godt utgangspunkt for en fusjon.