Ytring:

Tillitsvalgte vil kjempe for treårig bachelorutdanning

- Absolutt ikke ønskelig hvis bachelorutdanningene mister sitt særpreg, skriver tillitsvalgte for ingeniører og sivilingeniører i sitt svar til NITO.

"Hvis NTNU skal klare å opprettholde sitt samfunnsoppdrag er det høyst nødvendig å ha utmerkede utdanningsløp både på siv.ing. og bachelor i alle år fremover", skriver de tillitsvalgte. 

Som tillitsvalgte for ingeniører og sivilingeniører er vi allerede gjort oppmerksom på dette problemet. Med ny fakultetsstruktur vil store deler av fakultet for teknologi ved gamle HiST bli en del av det nye fakultet for ingeniørvitenskap. Dette betyr at veldig mange av de praktiske utdanningene vi har i Trondheim, kommer til å ligge under et fakultet som til nå har vært veldig tungt på sivilingeniørutdanning.

Dette kan, som nevnt bidra til at bachelorutdanningene kan stå i fare for å miste sitt særpreg. Dette er absolutt ikke ønskelig.

LES OGSÅ: Treårig ingeniørutdanning treng eit eget forhandlingsutval

Fordel med begge

Vi har allerede startet en prosess hvor vi ønsker å vise viktigheten av begge typer utdanninger. Vi ser på dette som en mulighet til å vise hvilken kompetanse man kan oppnå ved en praktisk bachelorgrad, eller en mer teoretisk sivilingeniør. Vi ser fordelene ved å beholde disse to ulike retningene, og kommer til å kjempe sterkt imot hvis det fremmes forslag om å gjøre utdanningene mer like enn de er i dag.

Hvis NTNU skal klare å opprettholde sitt samfunnsoppdrag er det høyst nødvendig å ha utmerkede utdanningsløp både på siv.ing. og bachelor i alle år fremover.

FUS har vært veldig viktig for siv.ing.utdanningene på tvers av fakultetene ved gamle NTNU, og vi tror at et forvaltningsutvalg for ingeniørutdanningene (FUI) på bachelornivå kommer til å ha samme viktige rolle for disse utdanningene fremover. Dette er noe vi jobber samlet om, og ønsker sterkt at NTNU skal ta dette ansvaret seriøst.

Synlige utdanningsløp

Det nye NTNU omfavner også Gjøvik og Ålesund, som gir et geografisk aspekt vi ikke har vært

vant til tidligere. Derfor tror vi at et FUI kan hjelpe fakultetene med å holde på den gode kvaliteten de har i dag, og hjelpe til med å forbedre i fremtiden.

Det er viktig at begge utdanningsløpene er synlige, både ovenfor nye studenter som skal søke skole og for næringslivet. Nye søkere skal enkelt kunne skille mellom disse, og vi ønsker at studenter fra bachelor og siv.ing skal begge være veldig attraktive i arbeidsmarkedet i det de går ut av NTNU.

Dette innlegget er sendt inn av fakultetstillitsvalgt Magnus Johannesen og utarbeidet i samarbeid med:

Studentrepresentanter i Forvaltningsutvalget for sivilingeniørutdanningen (FUS)

Fakultetstillitsvalgte ved Fakultet for teknologi (Kalvskinnet)

Fakultetstillitsvalgte ved Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi (Gløshaugen)

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet. Kommentarer som inneholder lenker må godkjennes manuelt. Det kan derfor ta noe tid før slike kommentarer dukker opp i kommentarfeltet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

UA-kommentaren:

En debatt på nippet til å gå bananas

Det nærmer seg politisk behandling av NTNUs store campusprosjekt. Det er nå det gjelder. Da er det fristende for aktørene å ty til retoriske virkemidler.

To nye meritterte undervisere ved NTNU

Førsteamanuensis Paula Rice og professor Arne Krokan er tildelt stats som meritterte undervisere.

Bevar ironien?

«Utbygging av Vestskråningen og ivaretakelse av grøntarealer er ikke gjensidig utelukkende. En utadrettet utbygging av Vestskråningen vil sannsynligvis føre til større bruk av den minst brukte delen av Høyskoleparken.» skriver styret ved Studentersamfundet i denne ytringen.

The big challenge: Ein festival for folk flest?

«Store og flotte ord, men handlingar talar som kjend høgare enn ord, og det å setje ein skyhøg pris på billettane gjer festivalen utilgjengeleg for mange studentar. Kven er neste generasjon som skal forsøke å løyse framtidas utfordringar viss ikkje studentane?» skriv studentleiaren i denne ytringa.