Nesten alle fikk A på tysk-eksamen

De ti studentene som i høst tok samarbeidskurset i tysk som NTNU kjører sammen med Goethe Institut i Oslo, har oppnådd enestående resultater. Samtlige syv som tok eksamen på tilnærmet morsmålsnivå fikk karakteren A.

- Dette er helt eksepsjonelle resultater. Det gikk bra sist vi kjørte dette kurset også, men ikke så bra som denne gangen. Gruppen var ekstremt motivert og engasjert, de hadde virkelig lyst til å jobbe og jobbet mye. Som faglærer er dette veldig motiverende.

Det sier faglærer og universitetslektor Bettina Nordland.

I høst var det tredje gang kurset TYSK2301 (språkferdighet III) ble kjørt i samarbeid med Goethe-institutt i Oslo.

LES MER: Goethe bøter på svak tysk

De to første gangene (2004) var kurset plassert i første semester, denne gangen på fordypning. Studentene kunne velge om de ville ta ZOP (Zentrale Oberstufen Prüfung) fra Goethe institutt eller NTNU eksamen. Med ZOP får de sertifisert C2-nivå etter bestått eksamen, hvilket tilsvarer morsmålskompetanse etter felles europeisk rammeverk for språk. Samtlige syv som tok denne prøven fikk A. Av de tre studentene som tok NTNU-eksamen, fikk en A og to fikk B.

Kurset har vært en prøveordning, men etter høstens kjempesuksess er det i følge førsteamanuensis Ingvald Sivertsen ingen tvil om at det samme opplegget gjentas til høsten.

ZOP består av en seks timers skriftlig del og en muntlig del på 30 minutter. Den skriftlige delen består av lytteprøve, tekstforståelse, grammatikk og essay. I muntlig eksamen holder kandidaten et foredrag til om selvvalgt tema med akademisk relevans som blir diskutert etterpå med sensorene. I andre eksamensdel får kandidaten en ukjent tekst som skal leses høyt, sammenfattes og er grunnlag til diskusjon.

I følge faglærer Nordland bekrefter både midtveisevaluering, sluttevaluering, webevaluering og samtaler at kurset har slått svært godt an blant studentene.